Elektropogon pulske Teme pokretat će 50-metarsku luksuznu jahtu

Luksuzna jahta koju će pogoniti motori iz Teme
Luksuzna jahta koju će pogoniti motori iz Teme

Istra i Hrvatska imaju se čime ponositi. Još jedan vrhunski proizvod "domaće pameti" ovih će dana biti montiran na luksuznu jahtu. Naime, nakon što je u hali vodnjanskog Indi metala ispitan elektropogon koji je pulska tvrtka Tema proizvela za novogradnju luksuzne jahte od 50 metara, krenulo je demontiranje i isporuka pogona za brodogradilište "RossiNavi" u talijanski Viareggiou. Jahtu, čija je gradnja upravo u tijeku, pogonit će dva Temina električna motora koji se oslanjaju na tehnologiju permanentnih magneta.

Prema riječima dr. sc. Branimira Ružojčića, direktora i osnivača Teme, na globalnom je tržištu trenutno to jedinstven primjer glavnog brodskog elektropogona koji osigurava 2.600 konjskih snaga pri 1.800 okretaja. Riječ je naprednoj tehnologiji elektronički komutiranih električnih strojeva takozvane "Premium efikasnosti". A da bi mogli globalnom tržištu ponuditi kompletan proizvod visoke tehnologije, bilo je potrebno udružiti snage i s ostalim lokalnim proizvođačima poput Indi metala i Uljanika.

Mali gubitak

- Ako se može govoriti o električnim strojevima budućnosti, onda su to ovi strojevi. Riječ je o dva gabaritima i težinom malim motorima ogromne snaga od 1.300 "konja" svaki pri velikom broju okretaja. Prednost je i mali gubitak od samo tri posto, i to što nema vibracija i buke. Sve te pogodnosti nemjerljive su u odnosu na ostale motore iste snage. Za ovakav pogon više nije potrebna velika strojarnica, što otvara potpuno nove mogućnosti dizajnerima jahti, rekao je Ružojčić.

Dva stroja s pratećim elektroničkim kontrolerima stoje do pola milijuna eura.

- Tehnologija permanentnih magneta nekada se zbog skupoće koristila samo u robotici, a danas, kako su nam magneti dostupniji, u mogućnosti smo graditi veće strojeve. Po našoj se licenci u nekoliko zemalja (SAD, Kina, Indija, Italija, Hrvatska) proizvode strojevi različitih veličina i namjena, a za inovativna rješenja iz ovog smo područja dobili niz nagrada i priznanja i nosioci smo patenta koji je unaprijedio proizvode ove tehnologije. Takva se tehnologija može koristiti za vlakove, automobile, u rudarstvu, ali mi smo ipak, s obzirom da smo iznikli iz brodograditeljske tradicije, specijalizirani za brodske pogone, kaže Ružojčić.

Pulska Tema, između ostalog, pogonima je opremila sve profesionalne elektrobrodove veće od 10 metara u Hrvatskoj, a mnogi od njih poznati su nam kao eko-brodice iz nacionalnih parkova i parkova prirode.

No, pogon 50-metarske luksuzne jahte nešto je daleko impresivnije. S Ružojčićem smo razgovarali praktički oslonjeni uz elektromotore u punom pogonu, bez potrebe da se nadglasavamo. Dotle je na jednom od njih stajala čaša, u kojoj se površina vode jedva micala, a kućište motora jedva da je bilo toplije od temperature zraka. I sve to, dok su strojevi razvijali nevjerojatnih 2.600 konja!

Uspješan tim

Na pitanje otkud struja na brodu za napajanje motora, odnosno napon od 690 volta, Ružojčić odgovara da će elektropogon napajati diesel-generatori. No, treba znati da će tim generatorima upravljati kompjuter i pritom iz njih izvlačiti optimalni rad. Ružojčić je, da bi taj princip slikovito opisao novinaru, dakle laiku, posegao za metaforom: To je kao da vam automobil konstantno, u bilo kojim uvjetima i na bilo kojoj brzini, troši upravo onoliko koliko vam proizvođač garantira da troši u optimalnim uvjetima na otvorenoj cesti. Standardni dizelski pogon jednostavno na bi mogao osigurati performanse kakve će pružati ovaj napredni mehanički sklop, a da pritom još i zadovolji sve one kriterije o buci, obujmu, potrošnji…

Ružojčić otkriva i da Tema razvija diesel-generatore nove generacije promjenjive brzine, koji i još značajnije doprinose efikasnosti, ali su se u ovom slučaju talijanski brodograditelji ipak odlučili za tradicionalne generatore.

- Ponosni smo što smo uspjeli u skromnim domaćim uvjetima sa još skromnijim sredstvima održati naše proizvode uvijek korak ispred svjetske konkurencije. Mi jesmo nosioci patentna, ideja jeste naša, ali to ne bi mogli realizirati sami. Da bi mogli isporučiti cjeloviti proizvod trebalo je formirati tim. U ovom projektu takav tim čini i Indi metal iz Vodnjana, koji nam izgrađuje "ormare" za elektronički kontroler, dijelove strojeva izrađuju i razne sastavnice Uljanika, a imamo i dobru suradnju s Elektroistrom, rekao je Ružojčić. U proizvodima nove generacije, kaže, uvijek je angažirana i znanost kao što je FER i Brodarski institut iz Zagreba, vrlo značajno Elektrotehnički odsjek sveučilišta u Padovi, ali i naša jedina lokalna visokoškolska ustanova tehničkih znanosti Politehnika-Pula.

U razgovoru su nam se pridružili i direktor Indi metala Igor Milatović te voditelj Endi Šterpin.

- Ovakve projekte inače rade velike korporacije, a pokazuje se da male lokalne firme udružene mogu držati korak. Zato nam je bitno ovo lokalno zajedništvo. U brodogradnji nema serijske proizvodnje, svakom novom projektu iznova se prilagođavamo, pa kada su u pitanju neki novi izazovi, poput ovih, spremni smo na njih, zaključio je Milatović. (Zvjezdan STRAHINJA)


Podijeli: Facebook Twiter