U Muzeju Grada Umaga, Biljana Bojić, ravnateljica Muzeja, otvorila je u utorak navečer izložbu radova malo eksponirane, ali začudno inventivne i inovativne pulske umjetnice Julijane Kocanović Grubić. Umaškoj publici predstavlja se izložbom svojih objedinjujućih radova iz razdoblja od 1997. do 2017. godine, pa je njezin dvadesetogodišnji likovni opus s razlogom nazvan "Istraživanja".
Fotografije "Trag" kao inspiracija
Suradnja umjetnice s Muzejom Grada Umaga započela je 2015. godine kada je sudjelovala na bijenalnoj i tematskoj izložbi "Artum" posvećenoj vizualnoj interpretaciji mirisa. Osvojila je treću nagradu za fotografije radova koje su stvarane kao proces nastajanja vizualne senzacije.
Upravo je serija nagrađenih fotografija "Trag" poslužila kao inspiracija za koncepciju ove izložbe koja u sebi retrospektivno predstavlja radove iz sustavnog umjetničkog razvoja Julijane Kocanović Grubić kroz sedam faza: Tragovi", Redukcije, Zvuk, Jazz i Sama, Siluete (antropomorfije), Gestualani veliki formati i Pjene. U tom vremenu sustavnog poniranja u sebe zbivala su se u njezinim djelima emotivna i intelektualna dekodiranja u kojima je s malo gestualanih poteza nastojala prikazati puno, dajući i trivijalnim poslovima te materijalima kojima se služi u izražavanju novu dimenziju - vizualni koncept.
U procesu stvaranja autorica ne reproducira vidljive slike svijeta, već u kreativnim procesima istraživanja kroz svoje slikopise i fotografije nastoji prodrijeti u bitak umjetnosti i to izražava minimalističkim, ekspresivnim i vrlo sugestivnim gestama. Na taj način njezino polje interesa, bez obzira da li je riječ o fotografiji ili grafici, postaje energija, pokret, brzina, zvuk, ritam, komunikacija i čovjekova prolaznost. Njezine slike i izložbeni postav funkcionira kao snažna ritmizirana kompozicija koja u promatraču stvara dinamičku energiju i intelektualanu reakciju s kojom svatko ponaosob komunicira s umjetnicom iz svog energetskog polja i stanja nesvjesnog.
Kućanski poslovi u likovnoj igri
Za Julijanu Kocanović Grubić bi se moglo reći da je i "ženska umjetnica" jer je nedovoljno priznate "ženske" kućanske poslove htjela i uspjela pretvoriti u likovnu igru. Kulinarske modle, špartle, valjak, pleh... koristi kao sredstva za ostavljanje likovnog traga, a brašno, šećer u prahu, crnilo sipe, varikina, sok od rajčice ili pjena za brijanje kojima se koristi dobivaju novu ulogu za stvaranje optičke senzacije. "Ženski poslovi", pretvoreni u misaonu igru, kojom autorica oslobađa svoj pustolovni duh postaju dokaz kako je umjetnost sveprisutna- u svakom vremenu i na svakome mjestu.
Njezina djela korespondiraju s vremenom, i ubrzanim ritmom života, što je snažno naglašeno u crtačko-slikarskoj tehnici "brzopisa" kojom potvrđuje da je ona respektabilna crtačica u umu, oku, srcu i zglobu.
"...Upravo zato njezina ostvarenja pripadaju redu ekspresivne apstrakcije. One silovite, iskrene i trenutne koja se očitava kao snaga čiste energije koja bezgrešno ostavlja trag stvaralačkog duha umjetnice...Crno i bijelo. Tek tu i tamo poneki suspregnuti blistaj fluidne boje. U tom smislu suzili smo i vremenski prostor selekcije radova na njezino najupečatljivije razdoblje koje upućuje na samu esenciju njezine umjetnosti. To smo podcrtali i naglasili izložbom koju čine 24 rada i ikone su umjetničkog stila i stava autorice kojoj zasigurno pripada markantno mjesto u korpusu istarske suvremene likovne scene...“ naglasila je likovna kritičarka Gorka Ostojić Cvajner na otvaranju izložbe.
Postav izložbe "Istraživanja" može se razgledati do 12. rujna. (Sanja BOSNIĆ)