Novim tehnološkim modelom proizvodnje industrijske rajčice prinosi se mogu povećati za duplo, te podići kvaliteta samog ploda, istaknuto je tijekom današnjeg predstavljanja rezultata eksperimentalnih nasada rajčice u dolini Mirne.
Uz predstavnike Podravke, jedinog prerađivača rajčice u Hrvatskoj, prezentacija je okupila i partnere iz Izraela i Hrvatske, predstavnike izraelskog veleposlanstva, Ministarstva poljoprivrede, Istarske Županije, Grada Umaga, te novinare. Kako je istaknula Marina Diminić Visintin direktorica umaške tvornice Podravke koja je vodila projekt, u njega su ušli krajem svibnja, kako bi poboljšali i podigli produktivnost i povećali količine na primarnoj sirovini, pri čemu su im pomogli izraelski partneri. Prosječni prinosi iz godine u godinu kretali su se od pedeset do šezdeset tona po hektaru, a rezultati ovih pokusnih nasada govore o prinosima od 110 tona naviše, što je gotovo duplo. Pokusna površina iznosi 8,5 hektara na kojoj su posađene dvije sorte Perfect Peel i Heniz 9144.
Izraelski princip proizvodnje
- Pokušali smo promijeniti principe proizvodnje, izraelska je tehnologija drugačija, kreće od pripreme zemlje i formiranja gredica, a to je važno jer se kod viška padalina sva suvišna voda odlijeva i na taj način omogućava da plodovi ostanu suhi i zdravi. Druga je razlika u načinu i rasporedu sadnje. Ovdje imamo dvored, 24 posto više sadnica po hektaru, a između dvoreda je sustav navodnjavanja kap na kap. Navodnjavanje i intenzivna prihrana biljke, to je ono što je različito, ono što osigurava prinose i visoku kvalitetu rajčice. Ona se provodi jednom tjedno s posebnom formulacijom gnojiva koja se doziraju točno pri korijenu i na taj se način racionalno koristi i gnojivo i voda. To je s ekološkog aspekta puno bolji način proizvodnje, a s ekonomskog aspekta puno racionalniji način. S druge strane bez vode i prihranjivanja ne možemo govoriti o visokim prinosima, kazala je Diminić Visintin. Eksperimentalni nasadi posađeni su na polju površine 8,5 hektara Bruna Legovića iz Kaštelira koji je zajedno s Podravkom ušao u projekt i nositelj je svih agrotehničkih operacija, od oranja, sadnje, zaštite i nadzora.
- Znamo da je ova godina bila izuzetno vlažna, s puno korova i bolesti, a ipak možemo reći da smo načinom apliciranja herbicida, fungicida i ostalih sredstava uspjeli nakon tri i pol mjeseca održati nasad zdrav i u formi, optimalne zelene mase koja omogućava u zadnja dva do tri tjedna optimalnu zriodbu ploda. Berba se očekuje za dva do tri tjedna, kaže direktorica umaške tvornice Podravke.
Abraham Katz-Oz predstavnik izraelskog partnera, tvrtke ATIG i bivši izraelski ministar poljoprivrede, rekao je kako su našli dobrog partnera s kojim razmijeniti potencijale.
- Našli smo dobar poljoprivredni potencijal koji ćemo razvijati kroz tri kanala - industrijsku proizvodnju, lokalno tržište svježeg povrća i treći za izvoz u Europu sada kada je Hrvatska u EU, kazao je Katz-Oz.
Produljiti sezonu na 60 dana
Ministar poljoprivrede Tihomir Jakovina pohvalio je ovaj projekt Podravke i Izraela.
- Ovo je dobar put, a naša je uloga da napravimo okvir, da ovakav sustav i ovakvi projekti imaju prostor, da naši proizvođači vide da su naše ratarske kulture najmanje dohodovne i da se moraju okretati prema proizvodnji koja daje dodatnu vrijednost i koja će njima kao partnerima donijeti dodatni prihod, rekao je ministar. Na novinarsko pitanje zašto se toliko čekalo s ovakvom proizvodnjom, rekao je kako ne može komentirati što je bilo prije.
- Imamo tržište, imamo mogućnosti, imamo sustav uređenih potpora 2014.-2020. gdje dodatno potičemo povrtlare s 500 eura po hektaru. Znači udruživanje, projekti, smanjenje troškova i nova tehnologija budućnost su hrvatske poljoprivrede. Vrijedne poljoprivrednike imamo, trebamo samo početi više raditi, kazao je Jakovina.
Predsjednik uprave Podravke Zvonimir Mršić kazao je kako su do sada u Istri imali sezonu koja je trajala od 35 do 40 dana, te je bio problem i proizvođačima i u tvornici prihvatiti tu količinu, te kako bi udvostručili proizvodnju u njihovoj tvornici u Umagu moraju produljiti sezonu na preko 60 dana.
- Ovdje smo pokazali da se može proizvoditi dulje, da se može udvostručiti količina proizvedenih rajčica i da ona može biti kvalitetnija. Jer, kada kupujete rajčicu bitno je koliko imate suhe tvari u njoj. To je značajno jer imamo brend i proizvod i spremni smo ovu dakle, kvalitetnu rajčicu upakirati u proizvod koji ćemo nuditi diljem Europe. Veći postotak suhe tvari znači da želimo nagraditi, odnosno platiti više proizvođače koji će nam dovoziti kvalitetniju rajčicu. To znači da ćemo manje energije trošiti u proizvodnji i da će i rajčica, ali i proizvodnja gotovog proizvoda biti efikasnija. Nudit ćemo kvalitetniji proizvod na tržištu i ulagati više u brend i proizvod, zaključio je Mršić. (Vedrana HABEREITER, snimio Milivoj MIJOŠEK)