Ekonomičnija proizvodnja za istarske poljoprivrednike

Zgrada na Gortanovom Brijegu sada je u potpunosti uređena (M. MIJOŠEK)
Zgrada na Gortanovom Brijegu sada je u potpunosti uređena (M. MIJOŠEK)

S jučerašnjim predstavljanjem istarskoj javnosti na Gortanovom Brijegu kraj Pazina, te prezentacijom na Expou u Milanu koja će biti 15. lipnja, nakon 25 mjeseci aktivnosti desetak partnera iz Italije, Francuske, Španjolske, Grčke, Slovenije, Hrvatske i Turske, završava se međunarodni projekt Sinergia financiran iz programa MED Europske unije, u kome je kao partner sudjelovala i Agencija za ruralni razvoj Istre (AZRRI). Projekt se generalno bavio inovacijama i povećanjem energetske učinkovitosti u poljoprivredno-prehrambenom sektoru, ukupni mu je budžet bio nešto preko dva milijuna eura, od čega je AZRRI-ju za njegove aktivnosti pripalo 196.000 eura.

Pregledane mljekare, pršutane i uljare

- Nastojimo da nam iza svakog projekta u kojemu sudjelujemo ostane nešto konkretno i trajno, što će u budućnosti biti od koristi za istarske poljoprivrednike, rekla nam je Jasenka Kapuralin, voditeljica AZRRI-jevog Centra za edukaciju te europsku i institucionalnu suradnju. Od nje i od stručnih suradnika i savjetnika na projektu Igora Jurčića i Sanje Udovičić, saznajemo koje su se aktivnosti iz projekta Sinergia događale u Istri, i što je iz ovoga projekta ostalo na raspolaganju za dalje korištenje.

U prvim fazama projekta u suradnji sa specijaliziranom tvrtkom Rudan iz Žminja provedeni su, nakon prethodnog odabira, energetski pregledi sedam istarskih prehrambeno-prerađivačkih pogona, među kojima su pršutane, mljekare odnosno sirane, te uljare. Budući da su ostvareni u sklopu projekta, pregledi su za njih bili besplatni, kao i elaborati koje će svi oni dobiti s preporučenim mjerama kako da na osnovu stanja utvrđenog pregledom poboljšaju svoju energetsku učinkovitost. Povrh toga, novcima iz projekta uređeno je 110 četvornih metara prostora na prvom katu AZRRI-jeve zgrade na Gortanovom Brijegu, s više funkcionalnih prostorija: učionicom za tečajeve, seminare i javna događanja, uredom u koji će se smjestiti tim za razvoj europskih projekata i "energetskim help-deskom". Potonje je zapravo ured čija je funkcija proizašla iz projekta Sinergia, a to je savjetovanje o povećanju energetske učinkovitosti za poljoprivredni sektor. Energetski help-desk, koji je jučer službeno otvoren, namijenjen je kako obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima (OPG), tako i agroturizmima, poljoprivrednim obrtima, prerađivačkim pogonima i svima iz poljoprivrednog sektora kojima trebaju, a ovdje će ih svakodnevno u uredovno vrijeme moći dobiti, informacije i savjetodavne usluge ne samo o metodama mjerenja i povećanja energetske učinkovitosti, već i o izvorima potpora odnosno državnim i međunarodnim fondovima iz kojih se takvi zahvati na imanjima i objektima mogu financirati.

Energomonitoring već se pokazao korisnim

Energetski help-desk neće raditi samo na Gortanovom Brijegu, već jednom tjedno i u Puli, kada će AZRRI-jevi informatori gostovati u informacijskom centru EDIC na pulskom Forumu i tamo biti na raspolaganju korisnicama za informacije o energetskoj učinkovitosti u poljoprivredi, ali i o mjerama i potporama za ruralni razvoj općenito. Energetski help-desk već je uobičajena praksa u zemljama koje su kao partneri sudjelovali u projektu, na Mediteranu ih ima 14, a ovaj AZRRI-jev prvi je takav u Hrvatskoj.

U uređenje prvog kata zgrade, gdje su smješteni spomenuti prostori, uloženo je 30.000 eura projektnih sredstava, a još 10.000 eura uloženo je u još nešto što u široj okolici skoro nitko nema: u sustav energomonitoringa, čija je "izlazna jedinica" veliki ekran postavljen također u uredu energetskog help-deska. Preko "pametnih" kontrolnih i mjernih uređaja postavljenih u dva AZRRI-jeva pogona - rasjecaonu mesa u Pazinu i uljaru u Vodnjanu - u centralu u realnom vremenu preko interneta stižu podaci o utrošku struje, vode i plina u ta dva objekta, s upozoravanjem na bilo kakvu nepravilnost radi koje bi trebalo intervenirati. Ovaj je sustav u funkciji tek desetak dana, i već se pokazao koristan jer je izvan redovnog radnog vremena upozorio na prekomjernu potrošnju vode u jednom objektu, pa su AZRRI-jevci, dobivši upozorenje na mobitel, uspjeli promptno reagirati i otkloniti kvar. (Davor ŠIŠOVIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter