U Talijanskoj je osnovnoj školi, Pier Paolo Battaglini profesor fiziologije s tršćanskog sveučilišta, održao vrlo zanimljivo stručno predavanje na temu "Kako funkcionira ljudski mozak, aspekti dvojezičnosti-bilingvizma". Ovakvo predavanje koje bi u svakoj dvojezičnoj lokalnoj zajednici moglo pridonijeti kvaliteti i boljem shvaćanju svih vrijednosti koje nosi u sebi mogućnost upotrebe dva ravnopravna jezika u svakodnevnom govoru, privuklo je pozornost velikog broja učitelja, odgajateljica, roditelja djece talijanskih obrazovnih ustanova te ostalih zainteresiranih građana.
Održavanje budnih veza među neuronima
Prilagođeno znanstveno predavanje Battaglini je započeo s upoznavanjem funkcije i razvoja neurona koji najviše utječu na način, i kako naš mozak uči te usvaja nova znanja. Govorio je o razvoju neurona u fetusu, neznatnom utjecaju endogenih faktora na njihov razvoj, razvoju inteligencije zapisane u našoj DNK, razvoju neurona boravkom u društvenoj zajednici i njihovu propadanju kada je čovjek u izolaciji. Istaknuo je kako se djeca rađaju s maksimalnim brojem neurona u mozgu, a tijekom ranog djetinjstva stvaraju se najčvršće veze među njima koje su snažnije što je dijete aktivnije, pa je tako, istraživanje pokazalo da djeca najlakše savladavaju učenje drugog jezika u dobi od treće do sedme godine života. Battaglini je istaknuo i važnost bavljenja tjelesnim aktivnostima za odražavanje budnih veza među neuronima i njihov utjecaj na bolje prijenose podražaja među njima i samim time sprječavanje nepovratnog gašenja neurona. Nadalje, kazivao je da su istraživanja pokazala kako djeca iz dvojezičnih sredina imaju jače veze među pojedinim neuronima što se reflektira na razvoj njihovih socijalnih vještina i osobnost. Primjerice, spomenuo je Battaglini, ova djeca donose brže odluke, samostalnija su, imaju razvijenije samopouzdanje, bolju koncentraciju, kognitivne sposobnosti, bolji su učenici, posjeduju bogatiji vokabular, bolju sposobnost pamćenja...
Sport i učenje stranog jezika
Istaknuo je kako je tjelesna aktivnost jednako važna za razvoj mozga, odnosno stvaranje novih veza među neuronima kao i učenje drugog jezika, pa je preporučio kontinuirano bavljenje nekom sportskom aktivnošću i učenje nekog stranog jezika bez obzira na starosnu doba jer odgađa početak Alzheimerove bolesti. Roditelji su se uključili u zanimljivu diskusiju gdje su dobili potvrdu na svoja pitanja kako djeci, nakon što razviju podjednake kapacitete gramatičkog izražavanja na oba jezika, prelaziti s jednog govornog područja na drugo, ne predstavlja problem. Predavanje je organizirano u sklopu projekta "1,2,3, a scuola OLE!" kojega provodi Talijanska osnovna škola i Gječji vrtić Girasole, a posebne zasluge pripadaju odgajateljicama Denise Zlobec i Karin Anić. (S. BOSNIĆ)