Dvominutno neugodno bivanje u prilično uskoj i posve zamračenoj crnoj kutiji kao privremeno poistovjećivanje sa svakodnevnom nesigurnošću migranata i njihovom borbom za goli život, uz gradiranje prijetećeg 'morskog' zvuka te naglo završno osvjetljavanje i suočavanje posjetitelja sa svojim likom u ogledalu, uz ukazivanje grafita "Io sono Africano", izjave jednog Talijana s otočića Lampedusa, najbližeg komadića europskog kopna iz perspektive afričkih migranata, središnji je element izložbe zagrebačke arhitektice Ane Dane Beroš "Intermundia" koja je sinoć otvorena u pulskom Augustovom hramu.
Izložba je plod partnerstva Sajma knjige, Arheološkog muzeja Istre i Društva arhitekata Istre, otvorena je do iduće subote, a sastavni joj je element i iscrpna istraživačka knjiga. Autorica se ovim projektom predstavila prošle godine na venecijanskom bijenalu arhitekture, a u sklopu izložbe "Mondo Italia" i pod ravnateljskom palicom Rema Koolhasa.
Kazavši da je Augustov hram kao najstarije zdanje u Hrvatskoj odlična 'luka' ovoj izložbi, ravnatelj Arheološkog muzeja Istre Darko Komšo rekao je da je izložba inspirirana Lampedusom, podsjetivši da je Pula svojedobno imala svoj otok Verudu (Fratarski otok), na koji su dolazile izbjeglice i brojni putnici namjernici, tu se zaustavljali i bili u karanteni prije ulaska na sigurno tlo.
Predsjednik Društva arhitekata Istre Emil Jurcan rekao nje da ovaj prostorni uređaj pokušava pokazati što arhitektura i prostor mogu prenijeti.
- Uređaj prenosi jednu golu emociju. Rad na senzibilan način uspijeva prenijeti tu tjeskobu i paniku prelaska, jednu crnu kutiju talijanske, ali i europske povijesti koju mi danas proživljavamo, kazao je Jurcan.
- Kutija kao da je projektirana za ovaj prostor. Kolikogod jednostavno izgledao, u ovom je projektu sudjelovalo jako puno ljudi, rekla je autorica i kustosica Ana Dana Beroš, zahvalivši se dizajnerici Rafaeli Dražić, oblikovatelju svjetla i zvuka Bojanu Gagiću te Miodragu Gladoviću, koji je programirao prostorni uređaj. (Z. ANGELESKI)