Dvadeset kilometara ljubavi i prijateljstva

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

S puno pozitivnih emocija i dugim završnim pljeskom, publika je sinoć u dobro popunjenom kinu Valli ispratila premijerno prikazivanje 50-minutnog dokumentarnog filma "143°" redatelja Danila Lole Ilića o poduhvatu pulske sportašice Aide Šehić koja je u rujnu prošle godine u šest sati uspješno preplivala zahtjevnu 20-kilometarsku dionicu - povezavši svjetionike Peneda i Porer kao simbole palijativne skrbi i ukazujući na važnost sustavne brige o bolesnima i umirućima.

Dijelom zbog Aidine neiscrpne kreativne energije i impresivne ustrajnosti, dijelom zbog njenog plemenitog motiva i sjećanja na oca Džemu koji je umro od karcinoma u svibnju 2015. godine (Džemo Šehić bio je medicinski tehničar na Hitnoj pomoći, sportski fizioterapeut i uz njega je Aida ušla u svijet sporta), film je tijekom projekcije izmamio suze kod pojedinih gledatelja, većim dijelom Aidinih brojnih prijatelja, rodbine i poznanika.

Ovim poduhvatom Aida je htjela (a prilično vizualno atraktivan film to i naglašava), ukazati na meditativnu i terapeutsku snagu mora, ljepotu plivanja, važnost sporta u rješavanju životnih problema, pa tako u uvodu Aida kaže da je njoj more kreativni medij. More kao vječni izazov i inspiracija, a u najtežim trenutcima i utjeha.

No, film je možda ponajviše posveta prijateljstvu, jer takva razina podrške, optimizma, otvorenosti i povezanosti Aidinih brojnih prijateljica i prijatelja koji su bili dio njenog tima, ne spada u stereotipnu sliku introvertnijeg pulskog kolektivnog koda.

Kad, s druge strane, mimo poduhvata i portreta ustrajne Aide, odvojeno promatramo dosege filma, upravo u tom dijelu, dok njeni prijatelji u kameru nižu Aidine pozitivne osobine, nije izbjegnuta patetika i dojam amerikanizirane naracije. Također, dojam je da je ovaj film predug, da nema kontinuiranog ritma, a samo Aidino plivačko svladavanje dionice čini se prebrzo riješenim u završnom dijelu filma, koje se moglo provući kroz cijeli film. Više je to televizijska reportaža nego dokumentarac za festivale, što ne umanjuje Aidin pothvat i poruku. Jača, gledljiva strana filma je Aidino zagrebačko pripremanje za maraton, a u tom dijelu posebno uvjerljiv lik njene trenerice plivanja doc. dr. Klare Šiljeg.

Treba, međutim, istaknuti da je film opravdao već činjenicom da je u cijelosti plod volonterskog rada, prijateljske solidarnosti, bez pravog budžeta, pa ostvarena razina produkcije zaslužuje tim veću pohvalu.

Već smo spomenuli vizualnu atraktivnost filma, a posebno su dojmljivi kadrovi dok Aida (gotovo studijskom razumljivošću) govori i jedri, s nisko postavljenom kamerom koja vjerno ilustrira ljepotu i brzinu jedrenja (u njenom slučaju u Jedriličarskom klubu Clivo u Pomeru), kao i završni kadrovi iz zraka koji prate krug koji su na vodi napravili Aida i njeni prijatelji.

Projekt "Peneda-Porer" najavljen je kao prvi u trilogiji "Swimm Challenge Trilogy", kojom bivša vaterpolska reprezentativka Aida želi, osim pomicanja vlastitih plivačkih granica izdržljivosti, motivirati i druge da u sportu pronađu lijek za životne probleme.

Filmska priča o Aidi Šehić uspjela je izvući emociju u vjernom prikazivanju Aidine osobnosti i njene zarazne pozitivne energije, a to je najvažnije. Posebno za sve one koje će, potaknuti njenim primjerom, naći samo svoj izazov kojim će nadvladati naizgled nerješive poteškoće.

Svečanom predstavljanju filma prisustvovala je gotovo cijela filmska ekipa - producenti Danilo Lola Ilić i Aida Šehić; redatelj Ilić bio je montažer te, uz Annu Gaspotić i Saru Šijan, kamerman. Zračne snimke napravili su Igor Popović i Domagoj Štoković, podvodne snimke Manuel Angelini, a zvuk je obradio Ivo Lorencin. Ulaz na premijeru bio je slobodan, a dodatne projekcije su u nedjelju i u srijedu u 18 sati, a cijena ulaznice za te projekcije je deset kuna. (Zoran ANGELESKI)


Podijeli: Facebook Twiter