Samostalna izložba Đurice Ciganovića naziva "Pogled preko Rubikona" otvorena je u pulskom Srpskom kulturnom centru, u organizaciji Kluba Srba Istarske županije. Izložbeni koncept osim novog ciklusa od 13 slika uključivao je i projekciju performansa kojeg su Ciganović, Libero Kokotović i Ines Brajković održali u Šikutima te performans kojeg je umjetnik izveo te večeri u centru.
Ciganović se ušuljao u galerijski prostor, golih prsa i s upaljenom svijećom u ruci, tražeći čovjeka poput novovjekovnog Diogena. Potom je zapalio i svijeće postavljene na podu na sjecištima bijelog pentagrama i izveo svoj ritual.
Dok je Kokotović čitao tekst u kojem navodi da "Ciganović u svojim performansima ukazuje da je kucnuo posljednji čas za rađanje nove ljudskosti i obnavljanjem onog dubokog u iskonskom ja", umjetnik je stao u posudu punu vode usred pentagrama, skalpelom je izrezao slovo A na trbuhu i podijelio hljeb na dva dijela, sve dok se iz posudice ispred njega dizao dim tamjana.
Pentagram ima više značenja no zaustavimo se na onom kojeg je ponudio francuski okultist iz 19 stoljeća Eliphas Levi: "Pentagram označava vladavinu uma nad elementima, a demoni zraka i vatre te duhovi vode i zemlje su zarobljeni u njemu. Opremljen u njegovom centru i primjereno usmjeren možeš gledati u beskonačnost…" Značenje pentagrama vezano je i za njegovu poziciju - dok je Ciganović gledao prema publici u smjeru jednog kraka (koji označava božansko -ili po Leviju beskonačnost), publika je iza autora mogla vidjeti njegove slike u smjeru dva kraka (koji označavaju demonsko).
I slovo A kojeg je Ciganović izrezao na trbuhu nalikuje na početak crtanja pentagrama, a iako nas može podsjetiti na početak, alfu koja vodi prema omegi, odlučujemo ga pročitati kao simbol anarhije. Ciganović nas upozorava da smo na pravoj strani, da su ljudi stvoritelji beskonačnog i jedino će oslobođenje od svih okova tijela i uma biti naš pravi kruh svagdašnji.
Ostanemo li još nakratko u simbolici pentagrama i kad u demonskom smjeru pronalazimo Ciganovićeve slike postaje nam u potpunosti jasan opis radova kojeg nudi povjesničarka umjetnosti Gordana Trajković: "tamne i mučne impresije sumoran su opis globalne civilizacijske situacije, ilustracija su kataklizme u koju, po autorovom dubokom uvjerenju, čovječanstvo uvijek i oduvijek nezaustavno srlja."
Ciganović nam stoga nudi pogled u crnu, sivu i crvenu budućnost, punu sjena, dijelova tijela i kostura, ali nas ritualom samoozljeđivanja podsjeća da postoji alternativa - sloboda od svega i svakoga do koje se dolazi samo plaćanjem visoke cijene i to na vlastitoj koži. Izložba Đurice Ciganovića ostaje otvorena do 13. srpnja svakim danom osim nedjelje od 19 do 22 sata. (Boris VINCEK)