Drama egzistencije u karikaturi i potraga za oblikom

Sveta Katarina (M. MIJOŠEK)
Sveta Katarina (M. MIJOŠEK)

Pred posjetiteljima grožnjanske Gradske galerije Fonticus narednih dana prilika je da pogledaju dvije vrijedne samostalne izložbe dvojice autora – Luke Lagatora iz Cetinja (Crna Gora) i Halila Salčina iz Motsra (BiH). Posebno će posjetiteljima ostati dojmljiva izložba karikatura i karikaturalnih crteža velikog crnogorskog multimedijalnog umjetnika Luke Lagatora pod naslovom „Mapiranje trenutka“ koji je i ovaj ciklus posvetio trenutno velikom svjetskom problemu – izbjeglicama. Izloženo je dvadesetak radova većeg formata koji se odnose na uzroke i posljedice izbjeglištva, naročito na tragediju ljudi koji dolaze s Bliskog istoka tražeći spas u novoj sredini. Luka Lagator je do sada imao tridesetak samostalnih izložbi svuda po svijetu, objavio je preko šest tisuća radova u raznim časopisima i na festivalima, dobitnik je visokih priznanja i nagrada od kojih oko sedamdeset u internacionalnoj konkurenciji. Uz ostalo, dva puta je (2013. i 2015. godine) dobio Plaketu Ujedinjenih naroda za najbolju političku karikaturu. Pored izlaganja u brojnim europskim zemljama, sudjelovao je i primao nagrade u Kini, Koreji, Indiji, Japanu, SAD-u, Siriji… Objavio je tri knjige karikatura, autor je dva kratka umjetnička filma. U Crnoj Gori je nositelj najvećih državnih priznanja za stvaralaštvo i afirmaciju Crne Gore.

- Autor podastire angažirana promišljanja. Tu su predstavljene teme koje se bave pojedincem i situacijske karikature koje propituju karakteristike skupina ljudi. One obrađuju ekonomska, socijalna stanja društva ili pojedinaca. Autor rjeđe koristi tekst, češće se oslanja na znakove ili likove, prepoznatljive ili anonimne, ambleme, životinje, arhitekturu… Lagatorove karikature nemaju cilj nasmijati promatrača. Očita je ideja upozorenja, očitovanje drame egzistencije, do ruba panike. Umjetnik često unosi gorčinu. On se ne libi pokazati da političari i većina ljudi zapada ne žele iskreno pomoći, da su im ideje blokirane zadanim putanjama, uvjetovane sustezanjem. Običaji postaju alibiji sistema. Mediji nude konstantnu dekoncentraciju. To je osnova zaokupljanja pažnje ljudi. Lakše ih je obmanjivati ako su odvojeni od izvora informacija, intuicije ili nadahnuća. Lagator prezire poslušnog, pasivnog promatrača koji ništa ne riskira, već bez otpora proživljava svoje vrijeme trajanja. Autor probija zidove u koje se pokušavamo sakriti. Neke od ovih kompozicija djeluju nadrealistički jer su sekvence ujedinjene značenjem, a uklopljene na način da im se mijenja smisao. Autor ih spaja želeći postići osvješćivanje, edukativnost ili u najmanju ruku upozoravajući smisao. Luka Lagator progovara o vremenu koje dijelimo. On uzima scene koje prepoznajemo iz svijeta politike ili spektakla, iz okruženja koje nije realno već je izgrađeno i plasirano medijima masovne komunikacije, rekao je o izloženim radovima na otvaranju izložbe kustos galerije Eugen Borkovsky.

Radovi ovog velikog crnogorskog umjetnika dramatično problematiziraju fenomen administracije i žrtve koja nije stigla ni postati svjesna situacije. Kako je trenutno na drugom dijelu svijeta, Luka Lagator se zahvalio na prezentaciji i dobrim ocjenama. Njegove je poruke prenijela predsjednica Društva Crnogoraca i prijatelja Crne Gore „Bujština“ Milanka Marić čijim je angažiranjem i koordinacijom došlo do ove izložbe s velikim porukama.

U potrazi za oblikom – naziv je serije novijih radova mladog mostarskog umjetnika Halila Salčina koji se u Fonticusu, gdje je već jednom sudjelovao u zajedničkom kolektivnom projektu, sada predstavio crtežima i laviranim crtežima srednjeg formata.

- Umjetnik progovara gestom, a odmah zatim strpljivom preciznošću. Njegovo istraživanje kreće se u dva smjera, u asocijativnom smjeru, igri fragmenata koji podražavaju realne oblike i u smjeru apstraktnih rješenja. Zauzimanje bjeline podloge gesta je obojane vode. Salčin dopušta mrlji, fleki njen život. Autora zapravo ne zanima ambijent, oblik motiva ili položaj. Pred nama su vizualizacije koje se podudaraju s emocionalnom napetošću, a koje su tijekom instinktivne realizacije prošle doživljajne i spoznajne pomake. Svaki put kada pregledavamo radove ili nasumce podignemo pogled na neki od njih, doživljavamo novi dojam, prenio je, uz ostalo, Eugen Borkovsky o radovima Halila Salčina koji u ovim radovima ritam mijene spaja s osobnim doživljajem i čini ga vidljivim. Radovi tog mostarskog umjetnika nalaze se u više kolekcija i privatnih zbirki, izlagao je u BiH i Hrvatskoj, te Torontu (Kanada). (Napisao i snimio Luka JELAVIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter