Ministar turizma u Vladi RH Darko Lorencin otvorio je u porečkoj dvorani Žatika gospodarski sajam koji se održava u sklopu akcije Hrvatske gospodarske komore "Kupujmo hrvatsko-hrvatski proizvod za hrvatski turizam".
Na prostoru od 2.500 četvornih metara stotinjak izlagača iz cijele Hrvatske predstavlja svoje najbolje proizvode i usluge s ciljem boljeg povezivanja domaćih proizvođača i turističkog sektora.
"Ministarstvo turizma svojim mjerama nastoji utjecati na procese zbližavanja malih, proizvođača, s velikima, hotelskim tvrtkama, ali i sa svima ostalima uključenima u turistički proces. Mali s jedne strane moraju biti spremni, sposobni i konkurentni, a s druge stane veliki trebaju imati sluha da ostale uključe u te procese, kako bi čitavo područje postalo konkurentnije", kaže Lorencin, dodajući kako postoji fama o uvozu u turizmu.
Naime, turizam u svim svojim fazama, u hrvatskom uvozu sudjeluje sa samo osam posto, a s gotovo 15 posto sudjeluje u novostvorenoj vrijednosti hrvatskog gospodarstva. Dakle, udio uvozne komponente je mali u odnosu na novostvorenu vrijednost koju turizam ostvaruje. Ministarstvo turizma, dodaje, već je izradilo projekt koji će krenuti tijekom ovog ljeta, a odnosi se na pripremu hrane, a podrazumijeva pokretanje centra izvrsnosti širom Hrvatske. Na taj će se način spojiti privatni sektor, koji proizvodi i javni, koji će u tomu sudjelovati mjerama gospodarske politike.
U ovom investicijskom ciklusu, bez obzira na podrijetlo kapitala, investitori koriste usluge hrvatskih tvrtki, ističe Lorencin, tako primjerice, dodaje, nabavljaju hrvatski namještaj i sve ostalo što im je potrebno, a mogu naći na hrvatskom tržištu. U posljednje dvije do tri godine mnogo je napravljeno da sve više hrvatskih tvrtki sudjeluje u tim investicijama, rekao je Lorencin na otvaranju sajma "Kupujmo hrvatsko-hrvatski proizvod za hrvatski turizam".
Treba prionuti proizvodnji
Istarski župan Valter Flego naglašava kako je gospodarski model uvoza, trgovine i zaduživanja, na kojem se Hrvatska razvijala proteklih 20 godina iscrpljen. Model kojem sada treba prionuti je proizvodnja, uz uključivanje znanja u svaki proizvod.
"U tom smislu u Istri činimo velike napore da približimo unutrašnjost Istre i turizam i da u to ugradimo identitet naše regije, znanje i izvornost", istaknuo je Flego i slikovito dodao kako će neki OPG iz Kaldira jednostavnije svoje jabuke prodati u Poreču nego u Münchenu ili u Milanu.
"Na nama iz javnog sektora je da im u tomu pomognemo i da zaštitimo izvornost naših autohtonih proizvoda. Ljudi nam još uvijek dolaze zbog sunca i mora, ali sve se traženiji turizam doživljaja, a on uključuje i enogastronomiju i identitet nekog područja", kaže Flego smatrajući kako ovakve manifestacije mogu pomoći našim proizvođačima da svoje proizvode mogu plasirati i na globalnom tržištu, kojem kako kaže, to treba.
Hrvatska je dio europskog tržišta i naše su granice otvorene za svaki kvalitetan proizvod, kaže Vedran Kružić, pomoćnik ministra gospodarstva, naglašavajući kako moramo imati svijest da proizvodi koji su proizvedeni u Hrvatskoj zadržavaju radna mjesta. Treba težiti da hrvatski proizvodi budu konkurentni i prepoznati na europskom tržištu i da kao takvi postanu privlačni drugim tržištima.
Kroz Fond za investicije i konkurentnost stvorit će se mogućnosti ulaganja u nove proizvode te istraživanje i razvoj. Ministarstvo će svojim programima i ukidanjem parafiskalnih nameta pomoći gospodarstvu da pažnju koncentrira na razvoj, a proizvodnju autohtonih proizvoda treba uskladiti s turizmom kako bi sve to mogli nazvati Hrvatski turistički proizvod.
"Niti u jednoj turističkoj zemlji ne nudi se 100 posto domaćih proizvoda, ali problem je kada vi turistima na tanjure stavljate samo 45 posto domaće ribe. Mi moramo napraviti da svijet prepozna naše proizvode, da oni dođu na police europskih trgovačkih lanaca i u njihove restorane", poručuje Kružić.
Hrvatski proizvodi jačaju nacionalno gospodarstvo
Cilj ove akcije koja se održava po 18-ti put, je trajno povezivanje hrvatskih proizvođača s uslugom, kaže Luka Burilović predsjednik HGK. Njome se ovdje u Poreču nastoji utjecati na povećanje udjela hrvatskih proizvoda u turizmu koji danas, potrošeni u hotelima iznosi oko 55 posto.
"U našem turizmu 45 posto ribe dolazi iz uvoza, kao i 52 posto tjestenine, a uvozimo i 55 posto janjetine. Dakle mora se raditi na jačanju hrvatske proizvodnje i da se to plasira kroz turizam i na taj način pomogne nacionalnom gospodarstvu. U tom smislu treba pojačati institucionalne okvire kako bi se pomoglo nacionalnom gospodarstvu, ali treba ojačati i svijet građana o kvaliteti naših proizvoda.
U počecima je bilo napada na našu akciju, pogotovo iz inozemstva. Želite biti dio velikog europskog tržišta, a diskriminirate strane proizvode, spočitavalo se akciji Kupujte hrvatsko. Nije točno. Mi nikoga ne diskriminiramo nego samo želimo promovirati hrvatske proizvode i jačati nacionalno gospodarstvo. Tih napada više nema, jer otkako je kriza i ostale su zemlje uvidjele da treba radi na jačanju svog gospodarstva. U vrijeme krize ljudi manje gledaju na kvalitetu, a više na cijenu, ali unatoč tomu moramo jačati svijest turističkih poduzeća koja djeluju u Hrvatskoj stoga izraditi prepoznatljiv logo koji će nositi da hoteli u kojima će se gostima nuditi većinom hrvatski proizvodi", kaže Burilović.
Porečki gradonačelnik Edi Štifanić zadovoljan je što se ovaj sajam događa upravo u Poreču, jer Poreština je, kaže, 10 posto hrvatskog turizma, a ovdje su smještene i dvije najveće hrvatske turističke tvrtke. Podsjetio je kako se u Poreču upravo realiziraju velike investicije u koje se ulažu velika sredstva iz EU fondova. Uz to velika su i ulaganja stranih investitora, pogotovo u otok Sveti Nikola, rekao Štifanić zaželjevši hrvatskim proizvođačima i turističkim tvrtkama uspješnu turističku sezonu. (Mirjan RIMANIĆ, snimio Milivoj MIJOŠEK)