Domaci autoplin bez europskih certifikata

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Prema analizi nezavisnog laboratorija koju je dala izraditi Udruga za ukapljeni naftni plin, sastav hrvatskog autoplina, koji proizvodi Ina u svojim rafinerijama, drugaciji je negoli Ina tvrdi, odnosno ima manje propana - kaloricnijeg i ekološkijeg dijela autoplina koji, osim toga, motor cuva bolje od butana. Kako, naime, tvrde u Ini, njihov se autoplin sastoji od 50 posto propana i isto toliko butana, no analiza uzoraka uzetih iz slucajno odabranih punionica autoplinom pokazala je da propana ima od 40 do 43 posto, a ostatak autoplina cini butan. Kako isticu u spomenutoj udruzi, propan je vani, primjerice u SAD-u ili Velikoj Britaniji, sinonim za autoplin jer cini njegov gotovo stopostotni dio, dok kod nas Ina tvrdi da ga u autoplin stavlja 50 posto, a nema ga niti toliko.

Od 1. svibnja cijena autoplina, odnosno UNP-a opcenito, i u Hrvatskoj se obracunava tržišno, svakog posljednjeg dana u mjesecu za cijeli iduci mjesec, te ovisi o cijeni ukapljenog naftnog plina na tržištu Mediterana, o kretanju tecaja dolara prema kuni, kao i ostalim ulaznim parametrima iako UNP proizvodimo sami, u dvjema domacim rafinerijama, i to u daleko vecim kolicinama od potrebnih. Tijekom svibnja, sukladno novom pravilniku o utvrdivanju cijene autoplina, litra tog goriva može se kupiti po 3,64 kune, što je 8,6 posto više negoli dosad, kad je stajala 3,35 kuna i fiksno je bila odredena kroz duži period. Posljednjeg dana svibnja cijena ce se ponovno mijenjati, moguce naviše, ali i naniže.

U spomenutoj udruzi, koja okuplja i zastupa korisnike UNP-a, napominju da je potpuno nelogicno i naspram korisnika nepošteno cijenu UNP-a obracunavati «europski», kad se u Hrvatskoj ne proizvodi sukladno europskim normama. Ina svoj autoplin proizvodi temeljem interne, vlastite norme, a kako tvrde u udruzi, ono što Ina proizvodi zapravo nema deklaraciju autoplina koja bi imala produ u Europi.

Na pitanja zadovoljava li autoplin koji se prodaje u Hrvatskoj europsku normu, koliki je njegov oktanski broj i ima li autoplin u Hrvatskoj certifikat autoplina, kakav ima drugdje u Europi, u Ini odgovaraju da se za pogon automobila u Hrvatskoj koristi mješavina propana i butana u omjeru 50 naprama 50 posto, a proizvodi se sukladno Ininoj internoj normi. Koliki je oktanski broj tog domaceg autoplina, kao broj koji pokazuje otpornost goriva na samozapaljenje, ne otkrivaju. Ne kažu, osim toga, niti koliki je omjer proizvodnje UNP-a iz prirodnog plina, a koliki iz nafte, s obzirom na to da je ovaj prvi kvalitetniji i cišci, a u EU-u i, primjerice, SAD-u, gotovo je 70 posto UNP-a proizvedeno iz prirodnog plina, ostatak iz nafte. Kod nas je, tvrde u udruzi, taj omjer obrnut. Cišcenjem prirodnog plina dobivaju se cisti propan i butan koji se zatim miješaju u omjerima ovisnim o tome za što ce UNP služiti - da li za punjenje plinskih boca, spremnika ili, primjerice, kao autoplin.


Podijeli: Facebook Twiter