"Ne damo naše autoceste. Dajte svoj potpis za referendum." Uz ovu je parolu danas u Puli i gradovima diljem Istre, u organizaciji sudionika inicijative "Ne damo naše autoceste!", počelo prikupljanje potpisa za raspisivanje referenduma protiv davanja autocesta u koncesiju. U Puli su se potpisi prikupljali na šest lokacija, a do podne ih je prikupljeno više od 500.
Organizatori poručuju da je koncesija samo jedan od mogućih modela monetizacije duga, i to najgori. Tvrde da se zbog kratkoročne dobiti daje imovina koja dugoročno stvara zaradu. Vlada, po njima, nije razmotrila niti jedan drugi model monetizacije, poput izdavanja obveznica, niti je reprogramirala dug. Ništa nije učinjeno niti na ukidanju prakse političkog kadroviranja u upravljačkim strukturama autocesta. "Samo ukidanjem političkog kadroviranja i efikasnijim upravljanjem autocestama možemo ostvariti velike uštede, a reprogramiranjem duga mogli bismo u isto vrijeme zadržati i zaradu od naših autocesta", tvrde sudionici inicijative, među kojima Centar za građanske inicijative Poreč, Čarobnjakov šešir, Nezavisni cestarski sindikat, platforma Pilula, Savez samostalnih sindikata Hrvatske, Sindikat Istre, Kvarnera i Dalmacije, Tranzicijska Pula, zadruga Praksa i Zelena Istra.
U Inicijativi smatraju da se monetizacijom privatnom koncesionaru poklanja 80 milijardi kuna. Za taj se novac može izgraditi 300 bolnica, 2.000 škola i 4.000 vrtića. Nadalje, tvrde da prihodi od koncesije neće namiriti dug autocesta te da će cestarine poskupjeti te da će se troškovi održavanja lokalnih cesta povećati i smanjiti sigurnost u prometu. Naime, da bi izbjegli troškove održavanja autocesta, koncesionari poskupljuju cestarine za kamione zbog čega se kamionski promet prebacuje na lokalne ceste. A više kamiona na lokalnim prometnicama znači više pretjecanja i više prometnih nesreća. Gubi se i strateška poluga ekonomskog razvoja i, na koncu, država preuzima rizik, a privatni koncesionar ubire profit.
Naime, država se obvezuje privatniku osigurati količinu prometa na autocestama koja jamči zaradu. No, ako prometa ne bude dovoljno ? morat će koncesionaru nadoknaditi razliku. ?Više od 40 godina gradili smo autoceste, a sada ih Vlada poklanja privatnom koncesionaru da na njima 40 godina zarađuje?! Autoceste su naš razvojni projekt i nikad u povijesti Republike Hrvatske tako vrijedna imovina nije dana u koncesiju?, poručili su organizatori na letku koji su jučer dijelili građanima. Osim u Puli, građani su se za referendum mogli izjasniti i u Bujama, Buzetu, Pazinu, Labinu, Poreču, Rovinju, Novigradu, Umagu, Žminju i Tinjanu. Potpisi će se prikupljati do 25. listopada. (NAPISALA Mirjana VERMEZOVIĆ IVANOVIĆ)