Slučaj "dva kapučina" koje je rovinjski ugostitelj papreno naplatio 72 kune, definitivno je uzburkao duhove, kako među ugostiteljima, stranim i domaćim gostima, tako i među brojnim turističkim djelatnicima kojima ovakva loša reklama, pred sam početak turističke sezone, doista nije trebala. Tim više što se cijela priča, osim po Hrvatskoj, putem društvenih mreža brzinom munje proširila svijetom, a prenijeli su je i inozemni, poglavito njemački mediji koji se čude visokim cijenama u pitoresknom Rovinju.
Dubrovnik i Hvar
Poznato je da vlasniku kafića zakon dozvoljava da sam formira cijene u svom objektu pa tako kavu može naplatiti 100 pa i tisuću kuna ukoliko poštuje propise i izdaje račun. Otvara se pitanje koliko je to u skladu s etičnom praksom poslovanja, ali i je li opravdano po džepu "oderati" goste samo zato jer su stranci.
No, iako se Rovinj zbog ovog slučaja našao u centru medijske halabuke, a brojni negativni komentari na račun rovinjskog ugostitelja doslovno su ga pozivali na linč, oni koji su proputovali hrvatskim "in destinacijama", poput Dubrovnika ili Hvara, zasigurno mogu posvjedočiti da podizanje cijene uoči sezone nije ništa neuobičajeno, osobito kad se u obzir uzme lokacija i razvikanost lokala.
Zadnjim rovinjskim kapučinom već se bavi i nadležna turistička inspekcija Ministarstva turizma, a kako doznajemo, sredinom idućeg tjedna trebalo bi biti poznato je li bilo prekršaja i kakvih. Voditeljica Službe turističke inspekcije u Puli pri Ministarstvu turizma Vesna Boljunčić potvrđuje da je slobodno formiranje cijena u skladu sa zakonom u svim drugim uslugama u ugostiteljstvu.
- Zaprimili smo naknadnu prijavu vezano uz slučaj u Rovinju i tek nakon što provedemo cjeloviti nadzor, možemo utvrditi je li bilo prekršaja vezanih uz cijene, uspostavljanje računa ili isticanje cijena. Nekada su postojale posebne uzance u ugostiteljstvu, no slobodno formiranje cijena je jednostavno pomak, odnosno način da sada svi svojom uslugom, kvalitetom i nivoom pružanja usluga, mogu odrediti cijenu. Naravno da cijene variraju, no ovaj rovinjski slučaj je zaista drastičan i zato je i privukao toliko pozornosti, kaže Boljunčić.
Loša reklama Rovinja
Koliko se sve odrazilo na imidž i turizam grada Rovinja prokomentirala je i direktorica tamošnje Turističke zajednice Odete Sapač. Napominje da se sve jako brzo proširilo društvenim mrežama, što kako je rekla, zasigurno nije išlo na ruku Rovinju kao turističkoj destinaciji.
- Činjenica je da takvih pojedinačnih slučajeva ima, ali da su sve cijene visoke u Rovinju, jednostavno nije točno. Međutim iza cijene uvijek treba stajati i određena kvaliteta usluge i ponude, a tu je onda tržište koje takvu cijenu prihvaća ili ne, veli Sapač.
Na pitanje na koji način Turistička zajednica može utjecati na to da se strani gosti cjenovno ne degradiraju, kaže da Turistička zajednica za to nema instrumente.
- Danas imamo slobodno tržište, a time i formiranje cijena no na kraju su gosti ti koji će odrediti hoće li ona proći ili neće. Najveći negativni feedback će zasigurno imati ugostitelj. No Rovinj definitivno nije izoliran slučaj u Hrvatskoj, kaže Sapač, koja ne vjeruje da će se sve ovo negativno odraziti na rovinjski turizam i sezonu. Smatra da svi oni koji se bave ugostiteljstvom i turizmom, trebaju voditi računa kakvu sliku odašilju u svijet, prvenstveno o samima sebi, a potom i o cijeloj destinaciji.
Direktor Turističke zajednice Istre Denis Ivošević pak veli da sve cijene u ugostiteljskim objektima bez obzira naplaćuje li se domaćim ili stranim gostim moraju biti identične jer sve drugo je protuzakonito i kosi se sa svim načelima Europske konvencije o ljudskim pravima. Predsjednik Ceha ugostitelja pri Županijskoj komori Pula Dušan Černjul pak smatra da se goste ne smije degradirati po principu jesu li strani ili domaći, pa im tako i naplaćivati, dodajući da je i ovaj zadnji rovinjski primjer otvorio pitanje etičkog poslovanja. Smatra da bi na kraju najviše mogao ispaštati sam ugostitelj, kaže Černjul.
- To nije ni etički prvenstveno zbog našeg turizma jer sve ovo samo može pridonijeti negativnoj reklami. To što netko nosi kavu kilometar ili dva od objekta, to je njegov odabir. Kavu po pet ili šest eura možda ćete platiti u kafićima na trgovima u Milanu, Rimu, Veneciji gdje je najam tih objekata znatno skuplji, što se na kraju kompenzira kroz cijenu, kaže Černjul.
Na istom tragu razmišlja i predsjednik Obrtničke komore Istarske županije Mario Paliska koji je naglasio da ovo nije dobro za imidž Rovinja, Istre kao destinacije ali i cjelokupnog hrvatskog turizma. Smatra da nije nimalo etično dijeliti strane i domaće goste te u ponudi imati različite cijene, jer to bi značilo "pljačkanje" stranaca. (Danijela BAŠIĆ-PALKOVIĆ)
OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU