"Deux ex machina" ili kako ekran vidi naš život

Ilustracija iz arhive (M. A.)
Ilustracija iz arhive (M. A.)

U galeriji Makina otvorena je izložba fotografija pulske umjetnice Maje Radešić "Deux ex machina" koja će se moći razgledati do 15. siječnja. Izložba se sastoji od tri serije "The View", "Meta Zone" i "Deus".

Metazona ekrana

- Ovo je priča o ekranu, kako nas ekran doživljava i kako nas je usisao u svoj mali svijet zato što je on taj koji konstantno posreduje između nas. On je posrednik između dijaloga koji se stvara među drugima i na neki način ih zbližava, ali samim tim svjesno razdvaja, jer ne postoji nikakva konverzacija ili fizička bliskost, kaže Radešić no naglašava da ju je zanimala priča o toj metazoni ekrana odnosno ona je kroz ovu izložbu ispričala priču kako ekran vidi naš život, kako živi, koje su njegove impresije o nama.

- Mi cijelo vrijeme jesmo prisutni u realnosti, međutim kada nam zazvoni telefon smo u nekoj drugoj realnosti ili kada pričamo s nekim na Skypeu smo u nekoj trećoj realnosti itd. Znači, postoji jedan momenat koji je i prostor u nama a to je prostor tog ekrana koji sam nekako pokušala pokazati kroz fotografiju i to upravo digitalno, kao i kroz neke fragmente, nekad pikselizacije, nekad i sa invertom, nekad i s raznim oblicima digitalne manipulacije, da dočaram kako nas percipira taj ekran i cijeli proces, kaže autorica.

Prostor za kritiku

Prije 13 mjeseci Radešić je u Svetim srcima održala izložbu "Luminous body", a vezano za tu izložbu kao i za ovu u Makini je da Radešić uvijek zanima što danas znači biti čovjek.

- Trenutno smo okruženi s nekim novim okolnostima, a to je tehnologija. Ne možemo je ignorirati jer je dio nas i postaje dio naše svakodnevice. To ja propitkujem. "Deus Ex Machina" se u teatru koristio kao mehanizam koji bi u razriješio sve probleme u nekoj predstavi, pogotovo tragediji, izašao bi taj Bog i riješio bi stvar. Danas je taj mehanizam laptop ili mobitel ili ovaj diktafon, on je tu i posreduje između nas, kaže Radešić koja se u tom pristupu trudi biti objektivna, priznaje da kroz ovu izložbu otvara prostor za kritiku jer je osobno više za bliskost, fizički dodir i direktnu komunikaciju. "Ne možemo se oduprijeti toj tehnologiji, međutim meni je bilo zanimljivo održati svijest o tome da to i dalje postoji između nas i samim time kada si svjestan onda tek vrednuješ kada se s nekim možeš vidjeti u istom prostoru i u isto vrijeme. To bih htjela opisati, to bi bila poanta ove izložbe, a ta metazona je dok se ne sretnemo i dok mi ti ne izvadiš taj diktafon", objasnila je autorica.

Ekran i neuroznanost

Posebnost izložbe je i što je predgovor napisala dr. sc. Petra Dolenec, diplomirana inženjerka biologije i profesorica biologije s Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci koja je područje svog rada i istraživanja, a to je neuroznanost, prepoznala u Radešićkinim radovima. Izložbu je uz autoricu otvorio voditelj galerije Makina Hassan Abdelghani kojeg s autoricom veže dugogodišnje prijateljstvo i činjenica da su istovremeno primljeni u Hrvatsko društvo likovnih umjetnika, dok se Radešić na pomoći zahvalila Gradu Puli i galeriji Makina. (M. RADIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter