Dean Skira osvijetlio tunel ispod Bospora

Svečano otvorenje tunela Eurasia previđeno je 20. prosinca
Svečano otvorenje tunela Eurasia previđeno je 20. prosinca

Međukontinentalni podvodni tunel koji povezuje Aziju i Europu osvijetljen je prema projektu rasvjete Puljanina Deana Skire, čije je rješenje pobijedilo na prošlogodišnjem međunarodnom natječaju. Uspješna suradnja na ovom, strateški važnom, infrastrukturnom projektu nastavila se izradom arhitektonskog i rasvjetnog rješenja ulaza u tunel koje su, u suradnji sa Skirom, osmislili arhitekti Leonid Zuban i Dino Krizmanić iz pulskog Urbisa. Projekt konstrukcije i statike izradio je prof. Berislav Medić iz zagrebačke tvrtke Upi2M.

Svečano otvorenje tunela Eurasia održat će se 20. prosinca ove godine u nazočnosti brojnih visokih dužnosnika i uvaženih gostiju.

Investitori oduševljeni

- Inženjeri odgovorni za energetiku i elektroinstalacije tunela bili su na predavanju koje sam održao profesionalnoj publici u Istanbulu prije tri godine te su me pozvali da sudjelujem na natječaju na koje se prijavilo još 13 natjecatelja. Koncept dekorativne arhitektonske rasvjete, koji se bazira na tradicionalnim motivima turske kulture, oduševio je investitore tunela. Nijansama plave i bijele boje željeli smo pridonijeti osjećaju prozračnosti, a kroz tunel se mijenja gustoća svjetlosnog uzorka u tri varijacije na temu isprepletenih linija, pojasnio je Skira.

Popularni talismani "plavo oko" i Fatimina ruka, koji Turcima donose sreću i blagostanje, inspiracija su za svjetlosne uzorke realizirane uz pomoć indirektne rasvjete i Tricka, svjetiljke koje je dizajnirao Skira u suradnji s proizvođačem iGuzzini, a koja je svojom inovativnošću osvojila nagrade poput Red Dota i Compasso d'Oro. Linearni efekti rasvjetnog rješenja razlikuju se po katovima tunela, strop donjeg kata je ravan, stoga je i efekt svjetla drugačiji od efekta koji nastaje u zakrivljenom tunelu gornjeg kata u kojemu se promet odvija u smjeru Europe.

Prometnica koja spaja mjesta Kazlicesme na europskoj strani Istanbula i Göztepe s azijske strane, duga je 14,6 kilometara, od kojih se 5,4 kilometara nalazi ispod razine morskog dna. Ovaj zahtjevan inženjerski pothvat trajao je 55 mjeseci i koštao milijardu i 300 milijuna dolara.

S obzirom na značaj projekta, investitori su željeli obilježiti i markirati ulaze i izlaze tunela. Ujedno se arhitekturom trebala riješiti i naplata ulaza i rasvjeta cjelokupnog prilaza. Stoga su na koncept dekorativne rasvjete Deana Skire, Dino Krizmanić i Leonid Zuban razvili rješenje u kojem je ishodišna tema luk, povijesni gradbeni element koji se proteže kroz svjetsku i posebice tursku arhitektonsku povijest.

Isprepleteni lukovi

- Cijeli proces, od idejnog do izvedbenog projekta, kontrolirali smo i razvijali kroz parametrijski model kako bi imali višu slobodu u traženju i odabiru umreženosti strukture u idejnoj fazi te veću preciznost i kontrolu u izvedbenoj fazi projekta, istaknuli su arhitekti projekta "iGate" Zuban i Krizmanić.

Oni su predložili kompleksnu čeličnu konstrukciju koju čini 80 isprepletenih lukova, različitih radijusa i nagiba položenih u niz čija razvijena dužina doseže 30 metara. Širina oslonaca lukova od 18 metara prelazi preko četiri automobilske trake. Čelična konstrukcija proteže se od pozicije naplatnih kućica do ulaza, dužinom 250 metara na europskoj strani i 150 metara na azijskoj strani. (Goran ROJNIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter