Nakon što je 9. srpnja prvo ročište odgođeno zbog generalnog štrajka talijanskih odvjetnika, koji su prosvjedovali zbog najavljenih reformi pravosudnog sustava, danas će u Grossetu početi jedan od najvećih procesa u povijesti svjetskog brodarstva.
Na optuženičkoj klupi nalaze se komandant kruzera Costa Concordia Francesco Schettino, časnici palube Ciro Ambrosio i Silvia Coronica, kormilar Jacob Rusli Bin, direktor hotela na brodu Manrico Giampedroni te čelnik kriznog stožera tvrtke Costa Crociere Roberto Ferrarini.
Podsjetimo, pri nasukavanju broda na hridi ispred otoka Giglio 32 osobe izgubile su život, a mnogi su putnici teže i lakše ozlijeđeni. Akcija spašavanja putnika doživjela je potpuni kolaps, što je dovelo do širenja panike i straha. Olupina broda, koja je i dalje na dnu mora ispred otoka, uništila je tamošnji ekosustav, a stanovnici otoka koji žive od turizma pretrpjeli su tešku ekonomsku štetu.
Glavni optuženi je kapetan Francesco Schettino, koji će morati odgovarati i za sramno napuštanje broda neposredno nakon nasukavanja.
Proces će pratiti gotovo svi važniji svjetski mediji, a osim utvrđivanja krivične odgovornosti, proces će se baviti i astronomskim zahtjevima za odštetu. Vlasti otoka Giglio traže odštetu za pretrpljenu štetu u visini od 80 milijuna eura, dok grupa odvjetnika ujedinjena u konzorcij Pravda za Concordiju koji zastupa više od stotinu putnika traži za svakoga 500.000 eura odštete.
Visoku odštetu traži i talijansko ministarstvo za zaštitu okoliša koje je jučer naložio grupi biologa i stručnjaka da analiziraju morsko dno da bi utvrdili kolika je šteta na ekosustavu.
No, uz talijanski proces, slučaj Coste Concordije bit će predmet i sudskog spora u Kaliforniji: prvo ročište protiv holdinga Carnival Corporation, većinskog vlasnika talijanskog dioničkog društva Costa Crociere, počet će 23. srpnja na temelju prijave odvjetničkog ureda Johna A. Eavesa. Odvjetnički ured traži od holdinga milijunsku odštetu za svih tristo putnika Concordije koji su se odlučili na tužbu preko američkog pravnog sustava.
Costa Concordia se nasukala na hridima pred otokom Giglio nekoliko metara od obale 13. siječnja 2012. godine u 21.42 sata nakon neshvatljive odluke kapetana Schettina da promijeni kurs broda radi tzv. ritualnog pozdrava otoku.
U svibnju iste godine počele su pripreme za ambiciozan plan odstranjivanja olupine koji je povjeren američkoj tvrtki Titan Salvage i talijanskoj firmi Micoperi. Radi se o gigantu dugom 290 metara i visokom 70 metara i teško je reći kada će ga se uspjeti otegliti. Prema posljednjim informacijama, olupina će ostati na tom mjestu najmanje do 2014. godine.
Trenutno je usidrena u plićaku pa je onemogućeno njezino klizanje prema dubinama, opasnost je čini se izbjegnuta, a trenutno se postavljaju ogromni rezervoari, njih petnaest, kojima će se pokušati vratiti brod u vertikalni položaj postupnim pražnjenjem vode i punjenjem zrakom. Dosad se uspjelo postavili tek pet od ukupno 15 predviđenih rezervoara. (E. VELAN)