Danas počinje Venecijanski filmski festival

Daniel Načinović (M. ANGELINI)
Daniel Načinović (M. ANGELINI)

Iako se u zadnje vrijeme venecijanska Mostra često opisuje kao europska filijala razvikanijeg Toronta s čije će bogate trpeze pokupiti njegove mrvice, stvari baš i nisu tako pesimistične. Jer priznali mi to ili ne, Toronto je prije svega veliki sajam filma koji voli svaštariti, prečesto gubeći kriterije, ma koliko poneki segmenti njegova programa bili atraktivni, naročito njegova rubna područja poput selekcije "Wavelenghts".

S druge strane, umjetnički direktor Mostre Alberto Barbera koristi puno osobniji pristup u odabiru filmova, premda i on priznaje da mu je upravo Toronto maznuo poneki naslov koji je htio imati u programu. To ne znači da se njegova programska politika ne ulaguje različitim apetitima publike, od one tinejdžerske koja čitav dan sjedi ispred famozne Passarelle da bi snimila selfie s Clooneyem, pa sve do one koja na Mostru dolazi da bi prva vidjela najnoviji komad Takeshija Kitana ili Kiyoshija Kurosawe, ali i Johna Wooa, čiji je akcić "Manhunt" uvršten u program naknadno.

Naravno, ni ovogodišnje izdanje Mostre neće proći bez Georgea Clooneya. Ovaj put će se predstaviti u još jednom autorskom izdanju - crnohumornom komedijom "Suburbicon", u kojoj je angažirao Julianne Moore i Matta Damona, a koju su još 1986. planirali snimiti braća Coen, još prije no što im se dogodio "Arizona Junior", iako je njihov projekt pao u vodu. Inače Damon glumi i u najnovijoj satiri Alexandera Paynea "Downsizing", koja svečano otvara festival.

Majke

Puno se očekuje i od novog horora Darrena Aronofskog ("Mother!"). A od razvikanih holivudskih akvizicija tu je hladnoratovska fantazija Benicija del Tora ("The Shape of Water") te neuništivi Paul Schrader s novim komadom "First Reformed", u kojem Ethan Hawke glumi bivšeg vojnog kapelana koji se upušta u vezu s članicom njegove kongregacije (Amanda Seyfried), čiji je muž počinio samoubojstvo.

Nakon izvrsnih "Kriminalaca na godišnjem" (In Bruges), Martin McDonaugh dobiva ulaznicu za Mostru s najnovijim filmom "Thee Billboards Outside Ebbing, Missouri", s Frances McDormand u ulozi majke i Woodyjem Harrelsonom u ulozi šerifa koji pokušava ući u trag ubojici njene kćeri. Od britanskih autorskih akvizicija tu je i izvrsni Andrew Haigh, poznat po kultnom queer komadu "Weekend", koji dolazi u Veneciju s najnovijim filmom "Lean on Pete" sa Steveom Buscemijem. A Talijan Paolo Virzi, čiji je prethodni komad "Lude od sreće" nedavno mogla vidjeti i publika riječkog Art-kina, angažirao je u najnovijem filmu ceste "The Leisure Seeker" Helen Mirren i Donalda Sutherlanda.

Konkurencija donosi i najnovijeg Abellatifa Kechichea "Mektoub, My Love: Canto Uno", koji stilski slijedi tragove autorova prethodnog filma "Adelin život", ali u heteronormativnom diskursu. A ljevičarski pjesnik proleterskog Marseillesa Robert Guediguian dolazi na Mostru s najnovijim filmom "La Villa", u kojem glumi njegova muza, genijalna Arianne Ascaride.

Dokumentarci

U natjecateljski program uvrštena su i dva dokumentarna filma koja obećavaju - "Human Flow" kineskog umjetnika Aija Weiweija koji se bavi izbjegličkom krizom, te "Ex Libris - The New York Public Library" legendarnog Fredericka Wisemana. U najnovijem komadu Fernanda Leona de Aranoe "Loving Pablo", Javier Bardem portretira narko bossa Pabla Escobara, dok mu je partnerica njegova supruga Penelope Cruz. A jedan od iščekivanijih filmova je i najnoviji komad Argentinke Lucrecie Martel "Zama", snimljen nakon autoričine duže pauze, koji je nekim neobjašnjivim misterijem također završio izvan konkurencije.

Paralelne "Horizonte" otvara biopic Susanne Nichiarelli o kasnim danima legendarne Nico, punk muze Philippea Garrela i The Velvet Undergrounda ("Nico, 1988"), koju u filmu portretira izvrsna danska glumica Trine Dyrnholm. A iz off programa "Giornate degli Autori" aka "Venice Days" valja izdvojiti biopic o još jednoj velikoj glazbenici, egipatskoj pjevačici Oum Khaltoum ("Looking for Oum Khaltouom"), iza kojeg stoji iranska umjetnica Shirin Neshat.

Programska novost je i selekcija posvećena virtualnim filmovima. I dok su protekla izdanja Mostre bila itekako naklonjena hrvatskom filmu ("Beladonna", "Ne gledaj mi u pijat"), ove godine je on posve odsutan. Ali zato ovogodišnja Mostra nije mogla proći bez Netflix euforije, s filmom "Our Souls at Night" (Naše duše u noći) u režiji Ritesha Batre, s Jane Fondom i Robertom Redfordom, kojima će biti uručeni Zlatni lavovi za životno djelo.

(Dragan RUBEŠA)


Podijeli: Facebook Twiter