D. Žeželj: Babilon je priča i o Muzilu

Danijel Žeželj
Danijel Žeželj

"Babilon u Rojcu" naziv je izložbe svjetski poznatog vizualnog umjetnika, strip autora, slikara, grafičara i ilustratora Danijela Žeželja, koja se večeras, s početkom u 20 sati, otvara u Dnevnom boravku Rojca u Puli. Središnji dio izložbe su, kako nam kaže sam autor, kompletni originali grafičke novele "Babilon", 92 komada, te osam velikih printova na platnu (120 x 70 cm), koji su reprodukcije akrilik slika nastalih u procesu izrade animacija, a dio izložbe su i animirani filmovi rađeni za multimedijalni performans "Brooklyn Babylon".

Danijel Žeželj živi i radi u Brooklynu i Zagrebu, a široj je publici najpoznatiji kao autor stripova. Stripove i ilustracije objavljivao je kod izdavača DC Comics/Vertigo, Marvel Comics, Dark Horse, The New York Times Book Review, The Harper's Magazine, Grifo Edizioni, Hazard, Dargaud... Autor je više od 20 grafičkih novela i tri animirana filma: "A Different Bunny (2010.)", "Fibonaccijev kruh" (2012.) i "Tisuću" (2014.).

Njegov najnoviji ukoričeni strip album "Babilon" nastao je kao osnova za multimedijalnu predstavu "Brooklyn Babylon", ostvarenu u suradnji s kompozitorom Darcyjem Jamesom Argueom i njegovim orkestrom Secret Society, premijerno izvedenu u BAM Harvey Theatru u Brooklynu 9. studenog 2012.

Sugestivnim crno-bijelim crtežima, bez riječi, i "čitljivom" vizualnom naracijom na tragu fantastičnog, najnovija grafička novela "Babilon" društvena je kritika u formi priče o gradnji najviše građevine na svijetu u Brooklynu, metropoli budućnosti. Gradonačelnik pokreće izgradnju buduće najveće građevine na svijetu - kule koja, poput one biblijske, prkosi i samom Bogu, i čija gradnja donosi devastaciju i nasilje. Tesar Lev Bezdomni rastrgan je između vlastite ambicije i osjećaja prema zajednici kada od gradonačelnika dobije narudžbu da sagradi karusel na samom vrhu građevine, zbog čije su gradnje dijelovi njegova grada sravnjeni sa zemljom, a njegovi sugrađani ostali bez krova nad glavom.

- Koliko je Muzil još jedna priča o Babilonu? Pitam vas to jer pulsku izložbu najavljujete i kao podršku građanima Pule u njihovom nastojanju da obrane javni prostor poluotoka Muzil.

- Muzil je definitivno priča o Babilonu odnosno Babilon je priča i o Muzilu. Kvartovi u kojima ljudi zajedno rade, žive i dijele prostor i navike sistematski izumiru i sistemski se uništavaju. To je globalni fenomen, od Brooklyna do Pule. I to je, dijelom, tema Babilona. Korporacijska okupacija prostora, koja se na Zapadu događa desetljećima, u Hrvatskoj se zbiva unatrag nekoliko godina i bit će je sve više. Posljedice tih konstrukcija odnosno destrukcija uvijek su pogubne za većinu, ali ako im se ljudi ne odupru lokalno, one neće stati.

- Kako otrpjeti poraz? Može li društveno odgovoran i etičan pojedinac igdje na svijetu, u postojećim političko-ekonomskim okolnostima, pobijediti? Kako se vi kao umjetnik, i kao građanin, nosite s kategorijama poraza i pobjede?

- Budući da radim takozvanu umjetnost i radim rukama, mene zanima kako netko tko rukama radi (a pod kreativnim radnikom mislim i na stolara, kovača, kuhara, glazbenika...) može utjecati na događanja i živote oko sebe, svakodnevno i direktno; u kojem trenutku mora odabrati između osobnog i općeg, i je li kreativno nužno i samo po sebi moralno. Porazi i pobjede su svakodnevna stvar; sve je relativno i dio istog kruga, kažu budisti. Ali, na žalost, nisam budist i još nisam našao formulu po kojoj mi je sve ravno. Veselje i tuga pobjeda i poraza pogađaju me bez milosti. Jedini odgovor koji osobno imam je tvrdoglavo odbijanje odustajanja. Odgovor je intimna stvar, svatko mora naći vlastiti. Junak strip albuma "Babilon" je stolar Bezdomni koji izrađuje vrtuljke. Gradonačelnik ga poziva da sagradi najljepši vrtuljak na vrhu najvišeg nebodera na svijetu koji se upravo gradi u srcu kvarta u kojem živi i radi Bezdomni. Kažu, otvorit će se tisuće radnih mjesta. Ali, konstrukcija nebodera uništit će kvart i sve lokalne radionice; utoliko će i sam Bezdomni biti sudionik u tom uništenju i samouništenju. Čovjek je ucijenjen i manipuliran. Rješenje takve situacije i mogući prostor slobode leži u nama samima. (Z. ANGELESKI)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter