Danas, 13. siječnja, navršava se godina dana od pomorske nesreće kruzera "Coste Concordije" u kojoj su 32 osobe poginule, a tijela dvoje ljudi još nisu pronađena. U 21 sat i 42 minute tog nesretnog dana 252 metara dug brod nasukao se kod talijanskog otoka Giglio zbog apsurdnog manevra kapetana Francesca Schettina koji je skrenuo s rute, približio se otoku i nevjerojatnom brzinom udario u hrid.
Te je večeri na brodu bilo 4.226 putnika i članova posade, a evakuacija je započela nakon neshvatljivog zakašnjenja.
Žrtve zbog rasula
Svjedočanstva putnika, među kojima je bilo i 127 hrvatskih državljana, od kojih su svi preživjeli, potvrđuju da je velikom broju žrtava kumovalo posvemašnje rasulo nakon nasukavanja. Događaj je duboko urezan u sjećanje preživjelih brodolomaca među kojima su i obitelji Turković, Šiljeg i Makovac iz Umaga i Savudrije. Zorana Turković nam je u telefonskom razgovoru potvrdila da krstarenja za njih više ne dolazi u obzir.
- Sretni smo što smo ostali živi i neozlijeđeni, ispričali su nam u svom domu supružnici Franka i Diego Makovac. - To nam je jedino važno. Ali nikad nećemo zaboraviti ono što se dogodilo. Kako to izbrisati? Često razgovaramo o tome, sjetimo se ljudi koji su izgubili živote, ljudi koje je možda bilo moguće spasiti, osobito jedne male djevojčice i njenog tate. Na pamet nam padnu trenuci neizvjesnosti, neorganiziranosti i panike na brodu. No, život ide dalje.
Te noći Diego je prepustio svoje mjesto u čamcu za spašavanje drugima te nastavio pomagati prilikom iskrcavanja putnika sve do zadnjeg trenutka i "Costu Concordiju" napustio među posljednjima. Tim je svojim iznimno hrabrim i požrtvovnim postupkom zaslužio nagradu Ponos Hrvatske koja će mu biti uručena na svečanosti u HNK-u u Zagrebu 27. siječnja.
Jedanaestogodišnjak najteže potresen
- Kad sam vidio da su moja supruga, kći i prijatelji izvan opasnosti, odlučio sam ostati na usluzi drugima. Kao ribar imam iskustva na moru, a i vidio sam da je pomoć potrebna u tom metežu i strahu…", objasnio je Diego.
"Dosta smo dobro podnijeli tu ekstremno stresnu situaciju, čak i naša kći Debora… Najviše je bio potresen mali Antoni Šiljeg, koji je tada imao 11 godina. Još uvijek ima teškoća sa spavanjem i prene se od snažnih i naglih zvukova", ispričala nam je.
Tvrtka Costa Crociere u više ih je navrata kontaktirala informirajući se kako se osjećaju i upućujući ih u proceduru za dobivanje odštete.
- I dalje se miješaju osjećaji kada pomislim na taj događaj, kaže Zrino Huljić, poznati omišaljski "big game" ribar i ugostitelj koji je havariju preživio s tada osmogodišnjim sinom Vitom.
Zbog proživljenih trauma i izgubljenih stvari u havariji Huljić je angažirao odvjetnike, kao mnogi putnici koji su odbili ponuđenu odštetu kompanije Costa Cruises u visini od 11 tisuća eura. Postupak za naknadu štete će se voditi pred sudom u SAD-u, gdje je sjedište matične kompanije Carnival Cruises.
Otok Concordia
Američko-talijanski konzorciji Titan-Micoperi, koji je zadužen za odstranjivanje trupa kruzera, kasni s radovima, termin završetka odgođen je sa siječnja na rujan. Višemjesečno zakašnjenje dijelom je posljedica vremenskih neprilika, ali dobrim dijelom i težine posla. Mnogi stanovnici otoka vjeruju da će trup tamo i ostati.
Talijanska revija Domus pokrenula je međunarodni natječaj za arhitekte s radnim naslovom "New Concorda Island" (Novi otok Concordia) za originalno rješenje pejzažnog uklapanja trupa u postojeću otočnu konfiguraciju. Na natječaj se javilo nekoliko stotina arhitekata koji su ponudili svakojake prijedloga stvaranja novog umjetnog otoka ispred luke malog otočnog gradića. Prvu su nagradu osvojila dva mlada arhitekta koja su predložila rezanje vanjskog (iznad mora) dijela trupa i stvaranje umjetnog zelenog parka s nizom društvenih sadržaja koji bi opstajao na samoj vodenoj crti. Druga je nagrada pripala arhitektu koji je predložio izgradnju energetskog centra s vjetrenjačama i solarnim panoima, uklopljenima u otočni pejzaž.
Kao što je poznato, na optuženičkoj klupi u procesu koji će se nastaviti u veljači sjede uz kapetana Francesca Schettina gotovo svi časnici palube, kormilar, kartograf te dvojica djelatnika pomorske kompanije. (K. FLEGAR, E. VELAN, M. GLAVAN, foto J. PREKALJ, REUTERS)
CIJELI TEKST PROČITAJTE U TISKANOM IZDANJU.