Filozofiranje o pokušajima vrednovanja težine i dubine preživjelog straha - odnosno odnosu izmedu subjektivnog duševnog stanja, odnosno osobnog doživljaja, i objektivne opasnosti - postalo je predmet strucne analize koja ce biti središnja tema buducih sudskih sporova preživjelih u havariji kruzera Costa Concordia.
Pitanje je jednostavno: koliko vrijedi ljudski život i kako vrednovati stanje u kojem je taj život ugrožen? Odgovor je daleko složeniji. Po zadnjim podacima, oko 500 putnika Costa Concordije odbilo je ponudu kompanije Costa Crociere o prosjecnoj odšteti u iznosu od nekih 14 do 15 tisuca eura.
Takvo je rješenje veci dio putnika izgleda prihvatio, no valja i dalje pricekati jer izvjesno je da ce se mnogi predomisliti.
Milanski list Corriere della sera ponudio je zanimljiv podatak: pravilnik Coste Crociere predvida naknadu od 10 tisuca eura za svakog putnika u slucaju da se krstarenje prekine zbog teških kvarova na kruzeru. Dakle, u slucaju da, primjerice, motori otkažu pa su putnici primorani napustiti brod u nekoj luci i prekinuti krstarenje, kompanija ce to nadoknaditi isplatom odštete u visini od 10 tisuca eura.
S obzirom na taj pravilnik, dade se zakljuciti da je tvrtka povecala odštetu za tek cetiri do pet tisuca eura: toliko je više spremna platiti za strah koji su pretrpjeli preživjeli. (Elio VELAN)
Rapcani odbili ponudu, Umažani ni blizu odluke
Medu hrvatskim putnicima na Costa Concordiji traje rasprava treba li prihvatiti odštetu od 11 tisuca eura koju im je ponudio vlasnik broda, doznajemo od Ingrid Škopac-Verbanac, koja je sa sinom Teom preživjela havariju kruzera.
- U taj iznos ulazi i naknada za izgubljene stvari i sve ostalo. Mislim da je to strašno malo jer se navodno u slucaju obicne evakuacije može dobiti 10 tisuca eura. Zato najvjerojatnije necu prihvatiti ponudu, a po raspoloženju ostalih, cini se da ce vecina biti protiv, rekla nam je Škopac-Verbanac u telefonskom razgovoru.
Hrvatski putnici nastoje ostati jedinstveni pa ce, ako ne prihvate ponudu, zajednicki angažirati odvjetnika i podnijeti tužbu. U njihovoj razmjeni informacija elektronickom poštom kola i podatak da je brod bio osiguran na iznos od 450 milijuna eura pa bi osiguranje po putniku iznosilo 430 tisuca eura te bi zbog havarije uzrokovane ljudskim faktorom odštetni zahtjev mogao biti i viši.
Pritom ostaju realni i ne vjeruju da bi mogli postici astronomski iznos odštete, ali vecina smatra da im pripada više od ponudenog.
Clanovima triju umaških obitelji koje su preživjele havariju kruzera njegov je vlasnik Costa Crociere ponudio odštetu od 11 tisuca eura za izgubljenu prtljagu i osobne stvari, propali godišnji odmor te pretrpljeni strah i stres, doznajemo od jedne od njih, Zorane Turkovic.
- Rok za odgovor na tu ponudu istjece 14. veljace. Svi mi još razmišljamo o tome što nam je ciniti i ni približno nismo donijeli neku odluku. U slicnoj su situaciji i brojni drugi preživjeli iz Hrvatske, s kojima smo u kontaktu, objasnila je. Na naše pitanje je li jedna od opcija udruživanje putnika iz Hrvatske ne bi li se zajedno izborili za veci iznos, rekla je da o tome zasad nije bilo govora. (R. SELAN, K. FLEGAR)
VIŠE U TISKANOM IZDANJU OD SUBOTE.