U posljednje vrijeme šire se Istrom glasine da se slovenska vlada priprema ukinuti režim vinjete na djelu autoputa koji od Kopra vodi do bivšeg graničnog prijelaza u Škofijama po uzoru na susjednu Italiju gdje je dionica autoputa od Trsta do Liserta, nedaleko Monfalconea - besplatna. No, izgleda da neće biti ništa od toga jer se Slovenci ne namjeravaju odreći masnog kolača naplate vinjeta za sve koji tijekom turističke sezone prometuju prema Hrvatskoj.
Nedavno je mala stranka u slovenskoj Istri Oljka proslijedila nadležnom slovenskom ministarstvu molbu o ukidanju režima vinjeta na graničnom prostoru da bi od ministarstva dobila slijedeći odgovor: "Nismo u mogućnosti ukinuti režim jer bi to bio diskriminatorski potez u odnosu na druge dijelove Slovenije gdje se naplata vinjete primjenjuje i u dijelovima pored urbanih središta, kao što je to primjerice u Mariboru".
Načelni stav teško da može pokriti pravi razlog, a to je financijski, jer ljetni promet duž slovenske Istre nema premca u ostalim dijelovima Slovenije.
Izola i Piran nezadovoljni
Trideset eura za mjesec dana, 15 eura za tjednu vinjetu, 110 eura za godišnju: za vozače koji prometuju unutar slovenskog prostora cijene su u redu, isplate se, ali za one koji jednom u godini prometuju kroz Sloveniju daleko su paprenije od recimo austrijskih vinjeta.
U svibnju ove godine trebao bi proraditi tunel kroz Markovec nadomak Kopra. Radi se o objektu ukupne dužine od preko dva kilometara koji će spojiti mrežu autocesta kod Kopra s djelićem autoceste koja se proteže do brežuljka iznad Izole. Promet preko tunela Markovec postat će, po zamislima projektanta, glavna poveznica s Hrvatskom, odnosno južnom Istrom i slovenska vlada je odlučna uključiti taj tunel u režim vinjeta. Dakle, promet kroz tunel će se plaćati, bit će slobodan samo uz predočenje vinjete što konkretno znači da otvaranje nove dionice neće donijeti za nas Istrane bitne novine u prometovanju kroz teritorij susjeda. Morat ćemo i dalje koristiti sporedne putove i to preko Bertoka ili preko stare obalne ceste koja povezuje Izolu i Kopar. Gradonačelnici Izole i Pirana ne slažu se s tim rješenjem, tvrde da bi slovenska vlada trebala liberalizirati promet kroz tunel Markovec jer bi tim potezom rasteretila međunarodni promet koji će neminovno zagorčati život mještanima.
U biti, dan danas stanovnici mjesnih zajednica i naselja koje gravitiraju prema regionalnoj cesti Kopar-Bertoki-Škofije muku muče s pojačanim prometom tokom ljetne sezone, stvaraju se kolone, često dolazi do sudara i prometnih nezgoda, buka je nesnošljiva, pa čak i tokom noći.
Prevažan zalogaj za DARS
Kada proradi tunel Markovec dobar dio ljetnog prometa preći će na obalnu cestu jer sve više turista zna za sporedne ceste. U biti, Slovenci tvrde da se cijeli promet prema Istri prepolovljuje: polovica turista koristi vinjetu, druga polovica izbjegava trošak i s lakoćom pronalazi sporedne prometne pravce. Rasprava u slovenskoj Istri je u punom jeku, dobar dio građana podržava zamisao da se stara obalna cesta između Kopra i Izole isključi iz regionalnog sustava, da se jednostavno zabrani promet, osim za domicilno stanovništvo, na taj način mogao bi se cijeli taj obalni pojas iskoristiti za unapređenje turističke ponude slovenske Istre. No, interesi vlade i tvrtke DARS koja upravlja mrežom autocesta brane proširenje režima vinjete. Njima je ljetni promet naprosto preveliki i prevažan zalogaj. (E. VELAN)