Cestice brže od brzine svjetlosti

Potvrdi li se otkrice znanstvenika iz CERN-a i talijanskog nuklearnog laboratorija Gran Sasso udžbenici fizike morat ce se pisati ispocetka. Brzina svjetlosti, fizikalna konstanta koja je temelj razumijevanja svemira i vremena i Einsteinova tvrdnja da ništa ne može biti brže od brzine svjetlosti, dovedeni su u pitanje.

Otkrice koje bi, potvrdi li se, moglo biti najvece znanstveno otkrice otkako je 21. stoljeca, posljedica je eksperimenta, a ne teorije.

Istraživaci na projektu Opera ispaljivali su neutrine iz švicarskog CERN-a u 730 kilometara udaljeni talijanski laboratorij Gran Sasso, a iznenadilo ih je to što su neutrini na cilj stizali prije vremena. Putovanje je trebalo trajati 2,4 milisekunde, ali nakon što su eksperimentirali tri godine i mjerili dolazak 15.000 neutrina, znanstvenici su zakljucili da su neutrini do Gran Sassa dolazili 16 milijarditinki sekunde brže nego što su teoretski mogli doci.

Brzina svjetlosti iznosi 299.792 kilometara i 458 metara u sekundi. Neutrini su putovali brzinom od 299.798 kilometara i 454 metra u sekundi, dakle 5,996 kilometara brže od najvece moguce brzine.

Rezultat je toliko nevjerojatan da ga istraživaci zasad ne žele interpretirati. Antonio Ereditato, koordinator Opere, izjavio je za Guardain da su znanstvenici zacudeni rezultatom eksperimenta, ali rezultat se ne može smatati otkricem dok ne bude potvrden.

Ereditato je izjavio i kako su znanstvenici mjesecima provjeravali rezultate i nisu pronašli niti jednu pogrešku , a u Operi se nadaju da ce im fizicari pomoci pronaci eventualnu pogrešku ili potvrditi rezultate njihova eksperimenta. Istraživaci zasad ne žele govoriti o otkricu upravo zato što su rezultati eksperimenta tako radikalni i što zadiru u fundamentalno shvacanje svemira, prostora, vremena, uzrocnosti. (T. PONOŠ, V. SIMICEVIC/NL)