Cesta kod granice se širi na konzolni način

Zbog strmog terena cesta se konzolno širi na zapadnu stranu (G. ČALIĆ ŠVERKO)
Zbog strmog terena cesta se konzolno širi na zapadnu stranu (G. ČALIĆ ŠVERKO)

Rijetkost je da se zbog rekonstrukcije državne ceste na 45 dana zatvori granični prijelaz kao što je to slučaj s prijelazom Požane - Sočerga nedaleko Buzeta gdje je od 11. siječnja do 24. veljače, privremeno za sav promet zatvoren dio ceste na samoj državnoj granici sa Slovenijom. U Hrvatskim cestama kažu da je riječ o tehnički zahtjevnoj investiciji.

Cesta na pilotima

- Postojeća prometnica će se proširiti ispod strme litice te će se sanirati dva postojeća klizišta, što dodatno utječe na odabir načina sanacije ceste. Trasa ceste prolazi strmim terenom koji je složene geološke građe s jako izraženim pukotinama u stijenama. Dio trase dijagonalno presijeca rasjed koji u kontakt dovodi stijenske mase bitno različitih fizičko-mehaničkih karakteristika, ističe glasnogovornica Hrvatskih cesta Tamara Pajić.

Buduća temeljna kolnička konstrukcija konzolno će se izvesti na zapadnu stranu, izvan sadašnjeg ruba postojećeg kamenog potpornog zida, a zbog nedovoljne širine ceste. Cestu je nemoguće širiti na istočnu stranu zbog vertikalnog uzdizanja vapnenačke stijene odmah od ruba ceste.

- Tehničko rješenje proširenja ceste i istovremene sanacije klizišta sastoji se od jednog para AB pilota u poprečnom smjeru na koje se postavljaju prefabricirani armiranobetonski elementi, tzv. omnia-ploče. Na te ploče se postavlja armatura, te se betonira nosiva AB kolnička ploča. Zbog strmog terena nije moguće kolničku konstrukciju osloniti na temeljno tlo, već će se izvesti konzola odnosno prepust kojom će se osigurati potrebna širina ceste, ističe Pajić.

Sidra od 32 metara

Piloti prolaze kroz postojeći sloj nasipa i vapnenačku stijenu pritom prenoseći opterećenje ispod zone dna temelja postojećeg potpornog zida dovoljno duboko da se osigura stabilnost osnovne stijene i nove kolničke konstrukcije. U zoni najvećeg konzolnog prepusta predviđena su geotehnička sidra promjera 32 metara kako bi se osigurala stabilnost konstrukcije od prevrtanja. Sama izvedba sanacije zahtjeva specijalnu tehnologiju, strojeve i opremu koji uključuju masivne strojeve za bušenje pilota, autodizalice velike nosivosti, bušilice za geotehnička sidra i stacionarne pumpe za beton. Ovi strojevi i oprema svojim dimenzijama zauzimaju gotovo cijelu širinu ceste, a izrada spregnute kolničke ploče zauzima cjelokupnu širinu ceste, te je iz ovih razloga bilo potrebno zatvoriti cestu za cjelokupan promet.

- Istovremeno, sanacija ceste na lokaciji drugog klizišta izvodi se izradom gravitacijskog gabionskog potpornog zida, izrađenog od koševa od pocinčane žice i ispunom istih lomljenim kamenom. Kroz gabionski zid se izvode bušeni drenovi za odvođenje nakupljene vode u tlu iza zida, što je vrlo bitno jer je zasićenost tla vodom jedan od najčešćih uzroka aktivacije klizišta. Izrada ovog zida zahtjeva iskop većeg dijela širine postojeće ceste, a kako bi se ispod ceste izveo spomenuti gabionski zid koji će podržavati cestu i odvojiti samu cestu od dijela klizišta, koje se nalazi ispod ceste, ističe Pajić. (Gordana ČALIĆ ŠVERKO)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter