Cak 15 posto osnovnoškolaca zlostavljano

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Više od 40 posto ucenika viših razreda osnovnih škola cesto ili vrlo cesto osjeca strah od škole, a ono što još više zabrinjava jest podatak da njih 14,6 posto procjenjuje da su nekom obliku nasilja vršnjaka izloženi svakodnevno ili minimalno jednom tjedno. Rezultati su to recentnog istraživanja znanstvenica s Instituta društvenih znanosti "Ivo Pilar" Andreje Brajša-Žganec, Marine Kotrla Topic i Zore Raboteg-Šaric pod nazivom "Povezanost individualnih karakteristika ucenika sa strahom od škole i izloženosti nasilju od strane vršnjaka u školskom okruženju".

Istraživanje, u kojem je sudjelovalo pet tisuca ucenika od 5. do 8. razreda iz 49 osnovnih škola, pokazuje da strah od škole u najvecoj mjeri osjecaju djevojcice iz 7. i 8. razreda, dok su vršnjackom nasilju najcešce izloženi mladi djecaci iz 5. i 6. razreda. Samo 9,1 posto ucenika viših razreda procjenjuje da uopce nema strah od škole, dok gotovo polovica ispitanih ucenika nikada nije bila izložena nasilju svojih vršnjaka (48,6 posto).

Kada je u pitanju strah od škole, djevojcice procjenjuju cešcu prisutnost straha od škole nego djecaci, ali razlog je i taj što su djevojcice spremnije priznati strah, za razliku od muških vršnjaka.

- Naši nalazi govore o izraženijoj prisutnosti straha kod ucenika 7. i 8. razreda osnovne škole u odnosu na ucenike 5. i 6. razreda, što nije neobicno ako se u obzir uzme cinjenica da se s napredovanjem kroz obrazovni sustav povecava i broj ispitnih situacija. Uz to, povecavaju se i ocekivanja te pritisak roditelja i nastavnika jer je školski uspjeh u završnim razredima važan kriterij za upis u srednju školu, isticu autorice istraživanja.

Znacajne spolne razlike dobivene su i kada je u pitanju izloženost nasilju vršnjaka pa tako djecaci znatno cešce procjenjuju da su izloženi bulingu nego djevojcice. No, tocnije je reci da su djecaci cešce žrtve izravne fizicke i verbalne agresije, dok su djevojcice cešce ukljucene u neizravne oblike vršnjackoga nasilja, poput, primjerice, ogovaranja.

- Dosadašnja istraživanja pokazala su da djeca žrtve vršnjackoga nasilja imaju slabije razvijene socijalne vještine, u pravilu nisu omiljena medu vršnjacima, nenametljiva su i sklona pokazivanju uznemirenosti i anksioznosti u interakcijama, opreznija, osjetljivija i tiša od druge djece te rijetko traže pomoc. Uz to, ta se djeca u školskom okruženju cesto razlikuju od druge djece po smanjenoj sposobnosti koncentracije na nastavne zadatke te neomiljenosti i neuvažavanju medu vršnjacima, isticu znanstvenice iz Instituta "Ivo Pilar".

Upozoravaju da djeca cesto svoje napadace nagraduju vlastitom imovinom, primjerice igrackama, hranom i sl. te pokazuju znakove uznemirenosti, što potice napadace da ustraju. Neka djeca imaju sklonost reagirati s više bijesa, uznemirenosti, straha i tuge. Nadalje, socijalno su povucenija, imaju više problema u ponašanju te mogu biti u vecoj mjeri izloženi nasilju vršnjaka i razviti strah od škole.

Jedan od razloga što o nasilju najviše izvještavaju mladi djecaci jest taj što su u završnim razredima osnovne škole ucenici pod sve vecim pritiskom da ostvare dobar školski uspjeh, a jedna od komponenti toga uspjeha jest i dobro vladanje, dodaju znanstvenice. Samopouzdaniji su ucenici, pak, manje izloženi bulingu te ne osjecaju strah od ispitivanja i testiranja, roditeljskih reakcija na loše ocjene jer više vjeruju u svoje sposobnosti, osjecaju se kompetentnima i zadovoljni su sami sobom.


Podijeli: Facebook Twiter