Tvrtka koja upravlja sportskom lucicom Bunarina vec je mjesecima u blokadi. Rekli bi - ista meta, isto rastojanje. No, meta je lucica koja je odavno postala dio gradskog identiteta. A ona trenutno propada. Ništa se novog ne dogada. Terasa kafica, koja je uvijek bila puna ljudi, sada je sablasno prazna.
Nema više ni penzica koji su svakodnevno na njoj igrali karte. Zaposlenici su vec mjesecima bez placa. Obavljaju se samo nužni poslovi za funkcioniranje lucice. Na recepciji zaticemo tek jednu djelatnicu, dok na barkama vlasnici obavljaju pripreme za ponovno cešce odlaske na more nakon duge zimske pauze. U okolici nikoga. Tek pokoji prolaznik koji kao da je zalutao s obližnje šetnice.
Kaficu zabranjen rad
Financijska policija je još pocetkom prošle godine utvrdila da koncesionar, Bunarina d.o.o., duguje državi 10 milijuna kuna na ime neplacenog poreza. Zbog toga je država i blokirala racun tvrtke, a sada ispaštaju svi kojima je Bunarina puno više od zakonom opisane sportske lucice. Kada bi se ta situacija mogla rasplesti, upitali smo direktora Bunarine Gorana Vrbanca. Kaže nam da zasad nema rješenja.
Ovrhe, sudovi, blokade, to je jedino o cemu se sada može razgovarati. Vrbanac ne zna ni kad ce biti raspisan natjecaj za novog koncesionara. Ne zna ni hoce li kafic ponovno proraditi. Ugostiteljskom objektu je, naime, prema njegovim rijecima, zabranjen rad. Kaže nam da je sve vec receno i napisano. Pricalo se da je Bunarina vec u stecaju buduci da je njen racun blokiran duže od tri mjeseca, ali Vrbanac to opovrgava.
Svi naši sugovornici u lucici, a rijec je i o zaposlenicima i starosjediocima, slažu se da je država blesavo postupila blokirajuci racun koncesionara. Pitaju se kako ce joj biti vracen dug ako ne dopušta da firma nastavi s poslovanjem. Država je ocito htjela kazniti neposlušnog koncesionara, kojem Istarska županija nije htjela oduzeti koncesiju iako je s godinama pola sportske lucice pretvorio u privezište za strana plovila, odnosno nauticku luku. No, rezultat te kazne je gubitak tradicionalnog okupljališta za Puljane.
- Oko 50 lit sam tu. Nikada nije bilo ovako pusto. Otkad su zaprli oštariju, nemamo više di igrati karte. Neki su otišli na Delfin, ali to nije to. Nima lipše od Bunarine, prica s nostalgijom jedan starosjedilac.
On više ne drži svoju barku na Bunarini. Prije je imao ribarski brod, ali ga je zbog skupoce veza na Bunarini prodao i kupio manju brodicu. I to mu je bilo preskupo pa ju je pokušao prebaciti na Delfin, ali tamo nema mjesta. Kaže da je sve skupa tužno, ali da on to ne može komentirati. "To ti je politika i niš više", kaže.
Država od stranih plovila naplacuje porezni dug
Nikome nije jasno što ce se s Bunarinom dogadati. Najgore je radnicima koji ne znaju hoce li ih vec sutra poslati kucama, hoce li i kada dobiti place. Sve su oci uprte u državu, koja se mjesecima naplacuje iz prihoda koji se ostvaruju na Bunarini.
- Zar to nije apsurdno, pita se jedan naš sugovornik kojeg smo zatekli u obavljanju proljetnih poslova na brodici. Upozorava na cinjenicu da se država sada uglavnom naplacuje od nautickih vezova koje je proglasila nelegalnima. Podsjeca nas na pricu o kojoj smo puno puta pisali, o tome da je inspekcija još prije pet godina zatekla strana plovila u lucici i naložila da im se otkažu ugovori, odnosno da ih se izmjesti. Sada, pak, primjecuje naš sugovornik, državi ne smetaju strana plovila, vec utržak od njihovog vezivanja uredno uzima na ime poreznog duga.
Valja pritom napomenuti da nam je Vrbanac svojedobno rekao da od komercijalnih vezova godišnje prihoduju cetiri milijuna kuna. Dakle, državi bi bilo dovoljno dvije i pol godine da naplati svoja dugovanja. No, koncesionaru ove godine istjece koncesija.
Našem sugovorniku je nejasno i otkud tolika kazna Financijske policije. Koliko mu je poznato, a što su nam svojedobno tvrdili i iz Bunarine d.o.o., sve vezove su u izracunavanju PDV-a izjednacili. Tako su za vezove koji su se naplacivali po posebnim, nižim tarifama za sportaše racunali kao da su komercijalni i na tu cijenu obracunali neplaceni PDV. To mnogi na Bunarini smatraju nepoštenim.
Natjecaj za koncesionara nautickog dijela
Da se prije reagiralo, vjerojatno do svega ovoga ne bi došlo. Podsjetimo da je inspekcija još pocetkom 2007. donijela rješenje o izmještanju stranih plovila s Bunarine. Resorno ministarstvo je zatim Istarskoj županiji predložilo da pokrene postupak oduzimanja koncesije, na što se ova oglušila. U meduvremenu je promijenjen županijski prostorni plan i lucica je podijeljena na nauticki i sportski dio.
Prema svemu sudeci, sportski dio ce dobiti Radnicko sportsko društvo (RSD) Uljanik, osnivac Bunarine d.o.o., a koje cine uglavnom direktori u Uljanikovim tvrtkama. Naime, RSD je još pocetkom godine masovno uclanjivao ljude iz udicarskih, jedrilicarskih i ostalih udruga koje djeluju na Bunarini, a sve da bi dobio pravo zatražiti koncesiju.
Nemali problem predstavlja cinjenica da ce se koncesija za nauticki dio dodjeljivati na natjecaju i da ce vjerojatno biti puno kandidata za dobivanje atraktivnog dijela obale na višegodišnje korištenje u komercijalne svrhe. Time ce Bunarina i u praksi postati luka podijeljena na nauticki i sportski dio, u kojem ce valjda i gradani pronaci neki svoj kutak.