Ovogodišnja sezona ponovno bi mogla oboriti rekorde. Dobra je to vijest kada se zna da je prošlogodišnja bila najbolja dosada u Istri, ali i u cijeloj Hrvatskoj, od osnutka države. Tome u prilog govori aktualno stanje bukinga stranih turoperatora za hrvatska odredišta u Njemačkoj, Austriji, Italiji i Sloveniji, ali i interes individualaca. To su hrvatska najvažnija emitivna turistička tržišta.
Dobar je podatak da, primjerice, organizatori putovanja u Njemačkoj bilježe dvoznamenkasti rast. A upravo iz Njemačke u Istru, ali i ostatak Hrvatske, dolazi najveći broj gostiju. Kako saznajemo iz predstavništva Hrvatske turističke zajednice (HTZ) u Frankfurtu, ovu godinu obilježava iznimno rani buking, te su u dosadašnjem dijelu prodaje kapaciteta za sezonu 2017. gotovo svi veliki njemački turoperatori zabilježili bolju prodaju za Hrvatsku, dok su druge mediteranske destinacije na razini prošle godine.
Velik interes u Stuttgartu
Velik interes pokazali su Nijemci i na prvim turističkim sajmovima za publiku, poput sajma CMT u Stuttgartu. Broj i interes posjetitelja u prvom vikendu tog događaja bio je iznad prošlogodišnjeg nastupa.
- Na njemačkom se tržištu doista primjećuje općeniti rast interesa za Hrvatsku. Naime, tražilica Google za Njemačku objavila je da je najtraženiji turistički pojam u zadnjem kvartalu 2016., za putovanja u 2017. godini, bila upravo Hrvatska. Kada tome dodamo pozitivna kretanja prvog bukinga i ostale povoljne pokazatelje, pretpostavka je da sezona 2017. može nadmašiti i vrlo odličnu sezonu 2016. godine, veli nam direktor predstavništva Hrvatske turističke zajednice u Frankfurtu Romeo Draghicchio. Navodi i da se kao i prošlih godina općenito traže klasične destinacije, poput Španjolske, Italije, Grčke, te kružna putovanja.
Ni Austrijanci se neće odreći svog godišnjeg ljetnog odmora u Hrvatskoj pa već sada rezerviraju smještaj kako ne bi ostali bez soba, kuća za odmor i apartmana u špici. Tako će Hrvatska u 2017. godini, uz Italiju, biti lider na austrijskom tržištu i top tražena destinacija. To pokazuje i spomenuti rani buking koji je, kada govorimo o Hrvatskoj, kod većine turoperatora u porastu u odnosu na prošlu godinu, navodi nam direktor predstavništva HTZ-a u Beču Ranko Vlatković.
- Turisti iz Austrije se već dugi niz godina nalaze unutar top tri tržišta s kojih, na nacionalnoj razini, ostvarujemo najviše dolazaka i noćenja. Hrvatska je na ovom tržištu u velikom zamahu te sam siguran kako ćemo i tijekom 2017. godine nastaviti s trendovima rasta na ovom tržištu, odnosno kako ćemo biti destinacija lider među austrijskim turistima, kaže nam Vlatković.
Austrijancima najvažnija sigurnost
Navodi i da prve ovogodišnje analize putovanja ukazuju da će čak 93 posto Austrijanca otići na svoj godišnji odmor što, u odnosu na 2016. godinu, predstavlja porast od tri posto. Obzirom i da je gospodarska situacija u toj zemlji bolja, Austrijanci će opet izdvojiti dobar dio svog kućnog budžeta za odmor pa će tako trećina njih za putovanje izdvojiti više od 2.000 eura.
Kada govorimo o izboru destinacija, navodi Vlatković, trenutne procjene govore da će oko 68 posto Austrijanaca u 2017. odmor provesti u vlastitoj zemlji. Istraživanja također pokazuju kako će kod čak 70 posto austrijskih turista, prilikom odabira destinacije, faktor sigurnosti biti na prvom mjestu. U tom smislu, Turska, Egipat i Tunis neće biti tražene destinacije. Od charter destinacija najtraženije su Španjolska i Grčka.
U susjednoj Italiji još je rano za davati bilo kakve prognoze jer Talijani kreću nešto kasnije s bukingom za sezonu. A i većina se odlučuje za individualna putovanja kada govorimo o Hrvatskoj, a ne za aranžmane preko organizatora putovanja. Ipak, prema informacijama Branka Curića, direktora HTZ-a u Milanu, iako je riječ o ranim pokazateljima, već vlada nešto pojačani interes za individualna i grupna putovanja u odnosu na prošlu godinu.
- Nakon dobre kampanje i odlične reakcije Talijana na adventsku ponudu u Hrvatskoj, trenutno se stanje može opisati kao mirovanje tržišta. Naime, Talijani su trenutno orijentirani zimskom, skijaškom turizmu te se tradicionalno za proljetni i ljetni period tržište budi znatno kasnije od drugih. Ipak, generalno ozračje za putovanja u Hrvatsku je dobro te se očekuje pojačani turistički promet talijanskih turista, posebice u periodu dobrog rasporeda praznika u predsezoni, tvrdi on.
Istra idealna za Slovence
Omiljene bliske destinacije Talijanima, nakon domaćih regija, ove sezone bit će Španjolska, Francuska, Grčka i Hrvatska. Dodatno, u posebnom su fokusu interesa Talijana putovanja u velike gradove i egzotične daleke destinacije, poput Tajlanda. I najave sa slovenskog tržišta su dobre, iako su Slovenci naglašeno individualni gosti (oko 80 posto) pa je stoga da je nezahvalno prognozirati kretanja bukinga, posebice u ovoj ranoj fazi, navodi nam Metka Bradetić, direktorica predstavništva HTZ-a u Ljubljani.
- Slovenci su izuzetno aktivan narod, a kao turisti se i tijekom odmora intenzivno bave aktivnostima pa tako postoji velik broj biciklista, planinara i svih onih koji se bave određenom aktivnošću. S obzirom da Istra obiluje takvim mogućnostima te u njih sve više ulaže, time je slovenskim gostima izrazito zanimljiva. Slovenci su također poznati gurmani, a znamo da jer Istra bogata gastro i eno destinacija. Generalno gledamo, vjerujemo da će razina dolazaka i noćenja u 2017. biti na razini ostvarenoj u 2016. godini, odnosno očekujemo stabilan rezultat sa slovenskog tržišta, zaključuje Bradetić.
Jači avio promet iz Njemačke
Također, za predstojeću je sezonu najavljeno dosta novih zrakoplovnih linija iz Njemačke prema hrvatskim zračnim lukama, te je najavljeno i jačanje postojećih uz produženje sezone letenja, iako će službeni i finalni rasporedi letova biti poznati tijekom ožujka. Zračna luka Pula bilježi za 2017. veliki iskorak na njemačkom tržištu. Tako bi se u sezoni trebale uvesti nove dodatne linije, kao i povećanja kapaciteta i rotacija na postojećim. Prema zadnjim informacijama, iz Njemačke za Pulu će biti na raspolaganju 170.000 sjedala, što predstavlja veliki porast u odnosu na 2016. kada ih je bilo 77.000.
Glavni predvodnik ovog povećanja je avioprijevoznik Eurowings, koji otvara dvije nove linije iz Düsseldorfa i Münchena i koji proširuje sezonu leta iz Berlina i Stuttgarta, od travnja do listopada. Easy Jet također najavljuje letove iz Berlina (Schoenefeld) prema Puli, dok Ryanair i Lufthansa ostaju na lanjskim brojkama. (Barbara BAN)