Kancerogeni aromatski ugljikovodik benzen ispušta se s brodova za 
prijevoz kemikalija u Jadransko more, obicno nakon što ga se iskrca u 
talijanskim lukama. To su nam potvrdili neki hrvatski pomorci koji su 
plovili, ili još uvijek plove, na takvim brodovima. Vlasnici 
brodova to zahtijevaju buduci da je odlaganje takvog otpada  skupo, a i 
rijetke su luke koje ga mogu negdje zbrinuti. 
U spremnicima brodova, nakon iskrcaja benzena ili nekih drugih kemikalija, ostane 
odredena kolicina sirovine koju prevoze, a koja se zatim ispušta u more ubrzo 
nakon isplovljivanja iz luke u kojoj je obavljen iskrcaj. Pomorci nam vele da je 
obicno rijec o 400-tinjak litara tekucine. Problem je, medutim, što se 
ispuštanje, primjerice, benzena - koji se koristi kao otapalo u industriji, ali 
i za proizvodnju lijekova, lakova, boja - vrlo teško može otkriti jer je rijec o 
bezbojnoj tekucini koja vrlo lako isparava.
Prema medunarodnoj 
konvenciji MARPOL, koju je usvojila i Hrvatska, brodovima je doista dopušteno 
ispuštanje nekih kemikalija, odnosno štetnih tekucih tvari iz svojih tankova, no 
to ne smiju ciniti unutar 12 nautickih milja od obale, odnosno u teritorijalnom 
moru, brod pritom mora biti u vožnji, mora imati uredaje kojima se kontrolira 
kolicina i brzina ispuštanja, dok brzina ispuštanja ne smije biti veca od 30 
litara na jednu nauticku milju.
Jedan nam je hrvatski pomorac kazao da je u slucaju benzena ta 
granica maksimalno 200 litara. Dakle, s brodova se, prema tvrdnjama pomoraca, 
ispušta najmanje duplo veca kolicina od dopuštene. No, nije problem samo u 
kolicini, nego i u tome što se kemikalije ispuštaju puno bliže obali no što je 
propisano.
U Ministarstvu mora tvrde da nemaju saznanja o ispuštanju opasnih 
kemikalija s brodova u Jadranu. Navode i da u vodama pod 
jurisdikcijom Hrvatske nije dopušteno s brodova bilo koje zastave ispuštati 
onecišcujuce kemikalije ili druge opasne i štetne tvari. No, u Ministarstvu kao 
da zaboravljaju da se ZERP, nad kojim bi Hrvatska htjela imati jurisdikciju, ali 
je realno nema, ne primjenjuje na clanice EU-a, pa hrvatska Obalna straža, i da 
hoce, ne može kontrolirati brodove iz EU-a koji tuda plove. (B. ŽIŽOVIC)
OVO JE SKRACENA VERZIJA TEKSTA. VIŠE MOŽETE PROCITATI U NEDJELJNOM IZDANJU GLASA ISTRE.