Brodogradilišta u omči koncesija

Uljanikova koncesijska naknada za korištenje pomorskog dobra iznosi dva milijuna kuna (M. ANGELINI)
Uljanikova koncesijska naknada za korištenje pomorskog dobra iznosi dva milijuna kuna (M. ANGELINI)

Nakon Vladinog višestrukog povećanja, koncesijske naknade četiri najveća domaća brodogradilišta za prošlu godinu zajedno su iznosila nešto više od 17 milijuna kuna od čega je u državni proračun uplaćeno niti sedam milijuna kuna. Brodosplit se, uvjetno rečeno, može proglasiti najvećim krivcem ovako slabe naplate jer je ovaj škver, prema podacima koje smo dobili od resornog Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, od lanjskih 9,8 milijuna kuna koncesijske naknade podmirio tek 2,35 milijuna kuna dok ove godine za koncesiju  iz splitskog škvera navodno još nije uplaćena ni kuna.

Uljanik, "3. maj" i Brodotrogir uredno su platili svoje prilično drastično povećane koncesijske naknade. Prije nego što je Vlada u veljači prošle godine izmijenila cijenu koncesija velikim brodogradilištima "3. maju" je godišnja naknada za korištenje nešto više od pola milijuna četvornih metara pomorskog dobra iznosila stotinjak tisuća kuna.

Dotad je, podsjetimo, vrijedilo da škverovi četvorni metar pomorskog dobra plaćaju fiksno 20 lipa godišnje te jedan posto od dobiti kao promjenjivi dio koncesijske naknade. No, kako su brodogradilišta poslovala s gubitkom taj promjenjivi dio nisu plaćali. Međutim, tijekom završnih pregovora s Bruxellesom odjednom se saznalo da će se cijena koncesija iz prvotnih ugovora koja su brodogradilišta potpisala još 1999. godine drastično povećati. Dvadeset lipa skočilo je na tri kune, a kod promjenjivog dijela koncesijske naknade više osnovica nije dobit već ostvareni prihodi koji se mogu penjati do milijardu i više kuna.

Na primjeru  riječkog brodogradilišta koncesijska naknada je tako sa stotinjak tisuća kuna u 2011. godini poskupjela na 1,68 milijuna kuna, a od ove će godine to biti još pet puta više. Promjenjivi dio koncesijske naknade za 2012. narast će na 7 ili 8 milijuna kuna.

Najbolje su prošli Brodotrogir i Uljanik. Za razliku od ostalih brodogradilišta koji su to učinili 1999. godine, Uljanik je tridesetogodišnji ugovor o koncesiji potpisao u veljači prošle godine. S obzirom na korišteni prostor pomorskog dobra, fiksni dio Uljanikove koncesijske naknade iznosi dva milijuna kuna dok je onaj dio koji se vezuje uz prihod u prošloj godini iznosio 290 tisuća kuna. To je zato što je ovlaštenik koncesije grupa Uljanik d.d. , a ne Brodogradilište koje ostvaruje  glavninu prihoda unutar holdinga.  (Orjana ANTEŠIĆ/NL)

 

 


Podijeli: Facebook Twiter