Bit ce ovo siromašni Božic, može se cuti medu gradanima koji za potrošnju - zbog haraca, povecanog PDV-a, smanjenih placa i gubitka posla - imaju sve manje. Njihove slutnje, medutim, potvrduju i službene procjene Hrvatske gospodarske komore, koje kažu da ce potrošnja ovog prosinca biti pet do deset posto manja nego tijekom prošlogodišnjeg, odnosno nece premašiti deset milijardi kuna.
To ce biti prvi pad prosinacke potrošnje dosad, jer se svakog prosinca trošila milijarda, do cak 1,2 milijarde kuna više nego godinu dana prije, dok je lanjskog prosinca potrošeno kao i 2007. godine, oko 11 milijardi kuna. Nakon lanjske stagnacije, ove godine, prvi put dosad, zabilježit cemo pad potrošnje i to za, u najboljoj varijanti, deset posto. Neki su trgovci, medutim, i pesimisticniji.
- Mi se trgovci nemamo cemu veseliti jer ce u prosincu naš promet sigurno biti manji za najmanje deset, a moguce i dvadeset posto, kaže Dragutin Mamic, voditelj jednog velikog zagrebackog trgovackog centra. Trgovac koji kaže da mu je i u krizi dobro, kaže Mamic, laže, jer dobro je onima koji su izgubi do deset posto, a velik broj bilježi gubitke i od 20 do cak 30 posto. Ljudi su preplašeni, gube posao, smanjuje im se placa, placaju namete državi, i zato ne kupuju. Nas trgovce ne veseli ni Božic jer sve je manje onih koji ce primiti božicnicu i primaju placu, zakljucuje Mamic. Uistinu, govore procjene, ovog ce prosinca bez božicnice ostati svaki treci radnik, njih ukupno oko 500.000.
Od pocetka godine promet u trgovini na malo pao je, realno, za više od 15 posto, i taj ce se trend nastaviti i u prosincu. Opcenito, kaže Milica Rakuša Martulaš, direktorica Sektora za trgovinu pri HGK-u, najveci pad prometa bilježe prodaja automobila, elektronike, odjece i obuce te trajnih roba vezanih uz kucanstvo kao što su namještaj i bijela tehnika.
Dakle, kupci i dalje kupuju nužna dobra - hranu, lijekove i medicinske proizvode, a smanjili su izdatke za trajna i luksuzna dobra, odnosno odgadaju kupnju skupljih proizvoda. Tako ce, cini se, ostati i u vrijeme Božica, jer trgovci smatraju da ce pojacana biti samo kupovina hrane i pica, a mnogo toga ostalog ostat ce neprodano. Zato ce i akcije i popusti, smatraju u HGK-u, ove godine doci ranije nego inace.
"Sve krece od obitelji, pa tako i ovaj grozni konzumerizam. Roditelji, pod izlikom da njihovoj djeci ne smije ništa nedostajati, kupuju preskupe poklone, a škrtare na ljubavi i pažnji, ne igraju se sa svojom djecom. Umjesto da djecu uce kako treba odolijevati pritiscima i trendovima iz okoline, cine djecu praznom, isfrustriranom i nesigurnom, orijentiraju ih iskljucivo na materijalne vrijednosti", istice psihologinja Mirjana Krizmanic, napominjuci da smo odavno trebali postati skromniji.
Pravila namijenjena djeci, kaže ona, vrijede i za odrasle. "Djeci, ali i odraslima u obitelji, treba govoriti da smo važni jedni drugima i da je dobro dok jedni druge imamo, pa kad se to shvati, dovoljan je poklon i sitnica", zakljucuje Krizmanic, napominjuci da u obiteljima koje se skupo poklanjanju sigurno vlada praznina.
- Ovo ce biti jedan od tužnijih Božica, kaže Marija Duljkovic, savjetnica društva Potrošac za bankarske usluge. Kartica je, kaže, sve više, gotovo 8,5 milijuna, a kad bi ih vecinu sami uništili, ostavljajuci tek jednu, za nuždu, osjecali bi se bolje i ucinili puno za svoj budžet. Banke su nam dosad utrpale sve što su htjele i mogle, a mi na to placamo velike provizije, i sve se više zadužujemo, istice savjetnica, napominjuci da bez mnogo cega ipak - možemo.