Samostalna izložba Rajka Radovanovića pod nazivom "Gnjevni američki umjetnik (studija za veći gnjev)" (Angry American Artist), otvorena je u Galeriji Poola, a nešto ranije na istom je mjestu održan i zanimljiv razgovor domaćina Bojana Šumonje s ovim umjetnikom koji živi u New Orleansu. Godinama je živio u Istri, a dosad je izlagao na više od 200 izložbi u zemlji i inozemstvu. U Zagrebu je 70-ih bio neformalni član Grupe šestorice.
Jedan od radova (jugoslavenska zastava bez petokrake, s ispisanim porukama "Ja=Mi; Mi=On, On=Ja"), bio je odgovor na totalitarni režim. Odlazi 1989. u Englesku, gdje u Londonu završava umjetničku akademiju, a nakon sedam godina u Istri, seli u New Orleans.
Ovaj novi Radovanovićev opus propituje narav autoriteta te izbor pojedinca/umjetnika između suradnje i otpora.
- Ovaj opus nastao je zbog nepostojanja ljutnje koja je nužna kao poriv za stvaranje. Ne mislim pritom na destruktivnu, već na pozitivnu ljutnju. Koliko znam, ljut sam od svoje pete godine života, kazao je Radovanović.
Opusu su, dodao je, prethodili Arapsko proljeće, Occupy Wall Street u New Yorku i Pussy Riot u Moskvi, a potonjima je posvetio izloženi provokativan rad "In God We Trust".
Umjetnički direktor Galerije Poola Bojan Šumonja rekao je da Radovanović potječe iz vojne obitelji i da je to, kao i kod Stilinovića i Marine Abramović, uvelike oblikovalo njegov svjetonazor i umjetnički rad, koji je subverzivan i provokativan u odnosu na političke ideologije i autoritete. "Moj strogi otac bio je ponosan kad sam još kao dječak lijepo crtao", nešto kasnije je rekao umjetnik.
Izloženi radovi dominantno sadrže pištolj i policijski pendrek kao predmete represije i nasilja, koje je autor rekonstruirao i pretvorio u 'dekorativne', oku ugodne objekte kojima se 'klanjamo' u uzvišenim dvoranama kulture."
Pištolj i odgojnu palicu demokratske zemlje trebaju više nego totalitarni režimi koji su iskreniji od demokracija. Diktator kaže: "Pobit ću sve koji su protiv mene", dok će vas u SAD-u, premda imate pravo na prosvjed, uhititi zbog ometanja prometa, nastavio je Radovanović. Na pitanje iz publike može li se živjeti od subverzivne umjetnosti, odgovorio je: "Od nijedne, koliko ja kužim". Nešto ranije kazao je da on, kad vidi sliku ili predmet, može s 90-postotnom sigurnošću pogoditi je li to djelo rađeno zbog prodaje, a ne iz duše.
Izložba sadrži i video rad u kojem Radovanović hoda ulicama New Orleansa kao "sandwich man" s porukom "I Am The Only White Man I Can Trust". Već je pojam 'bijelac, kazao je Radovanović, bio dovoljan da mu se rad etiketira rasističkim.
- Učite, učite i učite, ali i propitujte sve autoritete, poručio je na kraju prisutnim učenicima pulske srednje Škole primijenjenih umjetnosti i dizajna. (Z. ANGELESKI)