(Be)smisao SUV-ova u gradskom prometu

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Prosjecni luksuzni SUV nešto je kraci od pet metara, masa mu premašuje dvije tone te prosjecno troši debelo iznad deset litara goriva na stotinu kilometara, i to na otvorenoj cesti. Sigurno se onda pitate – zašto bi itko pri zdravoj pameti poželio takav automobil za gradsku vožnju.

SUV-ovi, koje njihovi vozaci nerijetko pogrešno nazivaju i džipovi, podjednako su cest odabir imucnijih vozaca, kao i vozacica. Kratica SUV stoji za Sports Utility Vehicle, u slobodnom prijevodu: sportsko korisno vozilo.

Prava je istina, nažalost, da od ova tri termina vodu drži tek posljednji – jer je ipak rijec o vozilu, no, cast izuzecima, epitet sportski teško je pridjenuti automobilu koji se zbog mase i visokog težišta brzo može voziti tek po autoputu, dok korisnost pada na niske grane kad se u obzir uzme da je vecinom rijec o šminkerskim SUV-ovima, s ogromnim felgama i niskoprofilnim gumama kojima nije preporucljivo svladavati više rubnike, a kamoli off-road terene.

Sve to nas opet vraca na pocetno pitanje o racionalnosti kupovine luksuznog SUV-a kao urbanog prometala. Tajna popularnosti ovih glomaznih vozila, kažu strucnjaci, leži u psihologiji.

Necemo biti cinicni pa reci da muškarci velicinom automobila nadoknaduju, hm, odredeni tjelesni manjak, vec cemo povjerovati studijama koje kažu da vozaci odabiru SUV-ove zbog povišene pozicije za upravljacem, što im daje dominantan osjecaj u odnosu na ostale sudionike u prometu.

Vozacice, navodno, preferiraju SUV-ove zbog uvriježenog mišljenja da su ovi automobili, u slucaju prometne nesrece, sigurniji od drugih. S obzirom na masu i fizikalne zakone, to je istina, no takoder je cinjenica da je prosjecni SUV zbog visokog težišta skloniji prevrtanju na krov, te je njime teže izbjeci potencijalnu nesrecu.

Zbog viška kilograma prosjecni SUV teže je i zaustaviti, no time se ionako ne zamaraju njihovi vozaci, koji ni ne vjeruju da mogu izbjeci sudar, pa se zbog ovakvog pasivnog pristupa sigurnosti nerijetko odricu cak devet metara kraceg zaustavnog puta.

Argument na strani SUV-ova jest taj što ovakvi automobili raspolažu integralnim pogonom na sva cetiri kotaca, no sve cešce je rijec o opciji koja se dodatno naplacuje.

Teško je zbog sveg ovog naci smisao korištenja luksuznih SUV-ova u gradskim gužvama gdje zlata vrijedi svaki kvadratni centimetar slobodne površine, kao i litra potrošenog goriva, no racionalnost pri kupovini automobila ionako je najcešce obrnuto proporcionalna stanju na bankovnom racunu.


Podijeli: Facebook Twiter