Autoškole idu u propast, mladi vozači postaju opasnost na cesti

(Davor PONGRAČIĆ/CROPIX)
(Davor PONGRAČIĆ/CROPIX)

U istarskim autoškolama nezadovoljni su najavljenim promjenama koje bi mogle ukinuti minimalnu cijenu nastavnog sata, te formiranje cijena prema tržišnom modelu. Instruktori u autoškolama ističu kako bi to moglo značiti opadanje kvalitete usluge i slabije školovanje mladih vozača, ali i dovesti u pitanje njihove poslovne rezultate.

"Najavljene promjene srušiti će cijeli sistem autoškola," komentira Nikola Vidaković, predsjednik Udruge Hrvatske autoškole iz rovinjske autoškole MV Klub, te dodaje: "Nitko iz Europske unije nije tražio da se promijene pravila i liberalizira tržište autoškola. Tražili su promjene u odvjetništvu i drugim sektorima, a autoškole trebaju biti žrtvena janjad. Treba znati da se autoškola treba platiti, ona se polaže jednom u životu, a slabije obrazovani vozači opasnost su na cesti."

"Autoškole su jeftine, sat nastave stoji 115 kuna, a ako država traži da naše usluge budu jeftinije, neka smanje PDV od 25 posto. Hrvatski autoklub mogao bi smanjiti cijenu ispita od 250 kuna. Dođe li do smanjenja cijena, pitanje kako platiti instruktore, održavanje vozila i sve troškove. Cijena nastavnog sata mora ostati zaštićena," napominje Vidaković.

Upitna sigurnost

S njime se slaže i Marko Catela iz pulske autoškole IMAR, koji kaže da ne treba očekivati pojeftinjenja autoškola.

"Jasno je da bi građani željeli što jeftinije proći. Ali, kad pogledate troškove koje imamo, vidjet ćemo da ne radimo s velikim maržama. Pitanje je može li doći do pojeftinjenja, jer se dumping cijena teško može isplatiti. U Puli smo imali dvadesetak autoškola, sada su tri - i u posljednjih desetak godina dumping se nikome nije isplatio. Teško je prognozirati što će biti, ali padanje cijena vodi samo u propast. Tržište je već liberaliziralo cijene, radimo s malom dobiti i nema prostora za veće promjene," objašnjava Catela.

Albert Zajc predavač i stručni voditelj iz pazinske autoškole Milotić upozorava da bi niže cijene mogle uzrokovati niži standard nastave i ugroziti sigurnost u prometu u koji će se uključivati mladi vozači bez dovoljno znanja.

"Jasno je kako će pri upisu u autoškole cijena biti važan faktor i nema sumnje da će mnogi upisati jeftinije, bez obzira na kvalitetu. To će uzrokovati slabije obrazovanje za mlade vozače, te nažalost vjerojatno povećati smrtnost na hrvatskim cestama koja je u porastu," kaže Albert Zajc.

"Neka cijene budu liberalne, ali pitanje je koliko će se to isplatiti," dvoji instruktor Zajc. On predviđa i da će cijene autoškola biti manje u većim gradovima, dok bi u manjim sredinama mogle ostati iste jer je konkurencija manja.

Valja pojasniti kako su aktualne cijene "zaštićene", te iznose cijenu auto škole za B kategoriju vozila od 115 kuna po nastavnom satu. To znači kako je cijena autoškole mogla iznositi najmanje 4.800 kuna, čemu treba pridodati PDV, kao i troškove liječničkog pregleda od 450 kuna, prve pomoći od 450 kuna, dok komisija HAK-a naplaćuje 250 kuna za ispit. Iznos minimalnog sata nastave zaštićen je još 2009. godine Pravilnikom o jedinstvenim minimalnim izračunskim elementima vrijednosti nastavnog sata u autoškoli, a u njega su uračunati troškovi rada, trošak vozila te zajednički troškovi koje imaju autoškole za sve kategorije vozila.

Promjene u tom sustavu najavljene su jer jedna od direktiva Europske unije nalaže formiranje cijena po tržišnom modelu. Vlada je na sjednici prošloga tjedna u cilju administrativnog rasterećenja gospodarstva i radi poštivanja europskih pravila o tržišnom natjecanju najavila liberalizaciju otvaranja i poslovanja autoškola, kojih je, prema podacima HAK-a, sada registrirano više od 350. Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje Vlada planira u prvom tromjesečju ove godine, autoškole će se osnivati po tržišnim uvjetima, a planira se i ukidanje fiksne tarife nastavnog sata.

Dodatni udar

Rukovoditelj Sektora za vozače Hrvatskog autokluba (HAK) Sinan Alispahić smatra da primjena Direktive EU o uslugama na tržištu, dakle uvođenje tržišnog modela, ne bi dovela do pada kvalitete usluga autoškola, ali bi moglo doći do različitih cijena u autoškolama.

"Uvođenje tržišnog modela, bez obveznih propisanih jedinstvenih minimalnih izračunskih vrijednosti elemenata nastavnog sata u autoškoli, u početku bi moglo dovesti do različitih cijena osposobljavanja kandidata za vozače u autoškolama. I sada postoje razlike u ukupnoj cijeni. Sadašnji model osposobljavanja je održiv, a postoje i drugi instrumenti koji omogućuju zaštitu dostignute kvalitete rada", kazao je Alispahić.

Alispahić tvrdi kako nova pravila neće smanjiti kvalitetu školovanje i povećati ugroze na cestama.

"U zadnjih 10 do 12 godina uspostavljen je sustav koji je pridonio uvođenju reda u djelatnost osposobljavanja kandidata za vozače, uspostavi kvalitetnijih standarda i načina rada autoškola, poboljšanju kvalitete osposobljenosti novih, odnosno mladih vozača, a što pokazuju i statistički podaci", kaže Alispahić te navodi da se u zadnjih 10 godina smanjuje broj prometnih nesreća koje su skrivili mladi vozači.

S time se ne slaže počasni predsjednik Udruge Hrvatske autoškole Vlado Bodrožić Selak, koji je prije više od deset godina predložio sustav minimalne cijene za autoškole, kako bi se sačuvala njihova kvaliteta, kaže da su autoškole posljednjih godina kadrovski devastirane, tako da bi uvođenje tržišnih kriterija bio dodatni udar na već ionako loše stanje.

"U autoškolama danas nerijetko vrlo mladi instruktori, koji su licencu u velikom broju slučajeva stekli za par tisuća kuna, a bez da su stekli dobro bazično znanje, vještinama vožnje uče također mlade vozače. Volim stoga reći da su naši budući vozači praktično samouki", kaže Bodrožić Selak, koji smatra da je zbog loše kvalitete mnogih autoškola odavno trebalo upaliti alarm.

Posljedica je, kaže, da Hrvatska, prema broju stanovnika, ima tri puta više poginulih u prometu nego, primjerice, Njemačka i da bi se situacija mogla i dodatno pogoršavati. "Što bi se tek moglo dogoditi ako se progura sustav tržišta koji bi određivao cijenu autoškole? Kakav ćemo kaos tek onda imati?", pita Bodrožić Selak. Ističe kako je minimalna cijena autoškole i bila zamišljena da se sustav zaštiti od štete kojoj bi uskoro mogli svjedočiti.

Marušić: To je pogrešan i rizičan put za sigurnost

Prometni stručnjak dr. Željko Marušić također smatra kako bi uvođenje tržišnih kriterija pri određivanju cijena autoškola proizvelo kaos na tržištu i dovelo do pada kvalitete usluge.

"To je pogrešan put, autoškole ne smiju ići na tržište jer bi to bilo previše rizično i pogubno za sigurnost. Drastično bi pala kvaliteta učenja vožnje i mislim da bi minimalna cijena te usluge trebala ostati propisana kao i dosad, što jedino garantira da će kvaliteta usluge ostati na željenoj razini", kaže Marušić.

"U protivnom, ako na tom području zavladaju zakoni tržišta, a što je po meni populističko dodvoravanje tko zna kome, događat će se da polaznici tih škola do vozačkih dozvola dođu za bagatelu, a iza svega neće stajati znanje. Naravno, sve bi to moglo itekako utjecati na sigurnost na cestama", ističe Marušić, koji kaže i da ne bi imao ništa protiv toga da cijena autoškola bude primjerena hrvatskim uvjetima. (Dubravko GRAKALIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter