Od 1. sijecnja iduce godine u svakoj ce se litri kupljenog autoplina naplacivati i trošarina na to gorivo, u iznosu od 0,92 kune po litri, cime bi ukupna cijena autoplina mogla premašiti pet kuna i time ugroziti citav autoplinski biznis u Hrvatskoj. Po Zakonu o trošarinama, koji je na snagu stupio u srpnju ove godine, od iduce godine uvodi se trošarina na ukapljeni naftni plin (UNP), ali samo onaj koji služi kao pogonsko gorivo, dakle autoplin.
Kad je u pitanju UNP za grijanje, trošarine nece biti, što znaci da se kucanstva zasad ne trebaju bojati poskupljenja plina, za razliku od vozaca, koje ce uvodenje trošarina dodatno razocarati, a one koji su pogon na plin tek planirali uvesti demotivirati.
Visina trošarine na autoplin ukljucuje iznos naknade za namjenu financiranja gradenja i održavanja javnih cesta, što znaci da bi svim vozacima cija su vozila pogonjena plinom, a kojih u Hrvatskoj ima oko 65.000, država trebala ukinuti placanje 500 kuna za tu namjenu prilikom godišnje registracije. Naime, taj se iznos sada paušalno placa upravo za gradnju i održavanje cesta, buduci da oni koji koriste autoplin ne placaju, za razliku od benzinaca, 1,2 kune u svakoj litri kupljenog goriva za tu namjenu.
Da vec pocetkom iduce godine cijena autoplina u Hrvatskoj ne bi premašila pet kuna po litri, Hrvatski autoklub i Udruga za UNP pokrenuli su pregovore s Ministarstvom gospodarstva, jer im je cilj u Pravilniku za utvrdivanje cijena UNP-a smanjiti neka druga davanja, da bi nakon uvodenja trošarina cijena autoplina ostala približno ista kao dosad. Trenutacno ona iznosi 4,16 kuna po litri, što znaci da bi s trošarinom od 0,92 kune bila 5,08 kuna, naravno, ako u meduvremenu dodatno ne poskupi. Naime, od svibnja ove godine cijena autoplina, koja je dotad bila fiksna (3,35 kn/l) mijenja se na tržišnim osnovama svakog posljednjeg dana u mjesecu za primjenu u sljedecem mjesecu. Kako se neslužbeno može cuti, i danas bi, s primjenom u studenom, opet mogla biti veca.
Od svibnja je cijena autoplina vec porasla za 24 posto, i iako ne bi, po preporuci Europske komisije, trebala premašivati 50 posto cijene najskupljeg benzinskog goriva, to je vec sada slucaj. Buduci da litra Ininog eurosupera 95 sada stoji 7,71 kunu, to znaci da litra autoplina košta cak 54 posto te cijene. U Udruzi za UNP napominju da je moguce, primjerice, smanjiti manipulativne troškove, koji iznose cak 2,44 kune u cijeni autoplina, odnosno 0,90 kuna u cijeni UNP-a za spremnike, iako su troškovi dopremanja plina u spremnike veci.
- Prijede li cijena autoplina pet kuna, više nece biti motiviranosti za ugradnju novih spremnika, što u pitanje dovodi citav autoplinski biznis u Hrvatskoj i otvara vrata zastoju tržišta. Ljudima koji autoplin vec koriste znacajno ce pak biti usporen povrat investicije njegova uvodenja, mišljenje je Georga Davora Lisicina, rukovoditelja Tehnickog sektora HAK-a, s kojim se slaže i Branimir Palunko, clan Upravnog odbora Udruge za UNP.
Po njegovim rijecima, kad bi se, primjerice, samo manipulativni trošak za autoplin izjednacio s onim za spremnike, na 0,90 kuna, litra autoplina ne bi koštala više od 3,5 kuna. Sukladno Zakonu o trošarinama, valja napomenuti, ulaskom Hrvatske u EU ocekuje nas i uvodenje trošarina na prirodni plin i elektricnu energiju, što «jamci» i njihovo poskupljenje.