Graditelji francuskog Bouyguesa i kooperanti dovršavaju dionicu od Kanfanara do Pazina, koja ce biti puštena u promet krajem listopada. Prema rijecima šefa gradilišta Luke Dujmovica, na tom se novom dijelu autoceste obavljaju završni radovi. Postavljaju se odbojnici i signalizacija te ureduju i ravnaju zemljane bankine. Dovršava se i rekonstrukcija ulaza i izlaza na cvoru Rogovici, koji se prilagodavaju za profil autoceste.
Ovi se radovi za sada odvijaju uz pomoc signalizacije bez zatvaranja prometa. No prilikom asfaltiranja to ce se ipak morati uciniti. Zato se ova dionica otvara kasnije od zapadnog kraka Ipsilona, jer u Bina-Istri nisu htjeli usporavati promet u turistickoj sezoni.
Dionica od Kanfanara do Rogovica je duga 18 kilometara. Na istocnom kraku je cijena korištenja punog profila autoceste 42 lipe po kilometru. Po tome je kalkulativna cijena 7,5 kuna, a s popustom korištenja elektronske naplate 5,2 kune. Konacne cijene odredit ce Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture.
Duže pripreme za istocni krak
Nakon završetka dionice Kanfanar - Pazin za graditelje slijedi stanka. U bazi Bouyguesa u Kanfanaru ce se ipak raditi. Obavljat ce se pripreme za otvaranje gradilišta od Pazina do Vranja, koji je zbog velikog broja objekata, vijadukata i dupliranja tunela Ucka zahtjevniji od zapadnoga.
Uz to, duži je proces dobivanja gradevinskih dozvola. Uskoro se ocekuje rješenje o studiji utjecaja na okoliš, o kojoj je održana javna rasprava. Sada slijedi projektiranje, traženje lokacijskih a potom i gradevinskih dozvola. Nakon javnog natjecaja za projektiranje istocnog kraka Ipsilona izabrana je zagrebacka tvrtka IPZ (Inženjerijski projektni zavod), koja je sudjelovala i u projektiranju dosadašnjeg dijela izgradene autoceste. Bina-Istra i IPZ su prošlog petka potpisali ugovor, pa je projektiranje vec pocelo.
- Svima je stalo da se otvore nova gradilišta i zaposle gradevinari i da se Ipsilon kao najvažniji prometni koridor za Istru što prije dovrši. Ako se sve bude odvijalo kao na zapadnom kraku, moguce je da cemo prije postavljeni rok s 2016. skratiti na 2015. godinu, kaže glavni direktor Bina-Istre David Gabelica.
Najprije Pazin - tunel Ucka
Radovi na istocnom kraku vjerojatno ce poceti u lipnju 2012., kaže Gabelica. Do sada je Bina-Istra u gradnju Ipsilona uložila 750 milijuna eura, a predvidalo se da ce za istocni krak trebati još 500 milijuna. Na pitanje je li Bina-Istra pocela tražiti sredstva za nastavak gradnje Gabelica kaže da se na tome radi, ali su im za raspisivanje natjecaja potrebne preciznije kalkulacije. Prethodno se trebaju izraditi projekti, a potom troškovnicima doci do cijene investicije. Procjenjuje se da ce za pretvaranje Ipsilona u autocestu od Pazina do tunela Ucka trebati 300 do 400 milijuna eura.
Financiranje i njegova dinamika ovisit ce i o nastavku pregovora s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture. Prema važecem ugovoru o koncesiji s Ministarstvom, Bina-Istra bi Ipsilonom trebala upravljati do 2027. godine. Buduci da je tvrtka preuzela i brojne druge obaveze, kao što je izgradnja pristupnih cesta, moguce je da se ugovor sa sadašnje 32 godine produži na 40 da bi koncesionar vratio uloženo investicije.
U punoj turistickoj sezoni u srpnju i kolovozu Ipsilonom su prošla
2.335.062 vozila, 9,6 posto više nego u istom razdoblju prošle godine.
Od naplate cestarine u istom su razdoblju zaradena 52,3 milijuna kuna
ili 25 posto više nego prošle godine. Do porasta je došlo zbog uvodenja
zatvorenog sustava naplate na vecem dijelu Ipsilona. U Bina-Istri isticu
da vec imaju 15 tisuca korisnika elektronske naplate. Kupnjom ENC
uredaja može se ostvariti do 30 posto popusta na dionicama koje su u
zatvorenom sustavu naplate i do 50 posto za prolaz kroz tunel Ucku. (Aldo POKRAJAC)