Arterija se širi izvan Hrvatske


Arterija - festival vizualnih umjetnosti u subotu navečer se po treći put proširila iz novigradskog muzeja Lapidarium po trgovima, ulicama, parkovima i drugim sugestivnim lokacijama unutar povijesne jezgre.

Bez službenog otvaranja, zaintrigirana se publika sasvim spontano uplela u izložbe, projekcije, performanse i druge umjetničke akcije kojima će se do srijede, uglavnom od 18 sati do ponoći, izvan uobičajenih izložbenih muzejsko-galerijskih prostora i bez jezičnih barijera predstaviti tridesetak umjetnika iz Istre, Italije, Slovenije, Austrije, Njemačke i Srbije.

Najmlađe su poput magneta privukle 3D instalacije - ribe i sisavci iz koloritom i oblicima raskošnog morskog carstva "Šutnja je zlato" Mirjane Matić, u parku uz Mlinsku ulicu, te divovsko šareno čudovište iz Castelvecchija koje je šetalo svuda uokolo, a izašlo je iz umjetničke radionice Talijanke Anne Galtarossa predstavljene i objektima Le borsette della nona u izlozima Velike ulice.

No, mnogo je još događaja animiralo tu vruću umjetničku večer. Na velikom trgu je Snežana Golubović (Srbija - Njemačka) postavila more cipela u instalaciji "Love steps" koja se nastavila razvijati i nakon prve prezentacije javnosti na Venecijanskom Biennaleu 2007. Autorica je skladnim pokretima ulazila u tuđe cipele, pričala priču njihovih vlasnika i, osim uporabne uloge tih obožavanih modnih dodataka, otkrivala njihovu simboliku, u prvom redu vezanu za ljubav, život i seksualnost. Zanimljive su bile reakcije okupljenih, od onih gospođa koje na tom "štandu", nažalost, baš ništa za sebe nisu našle, do usporedbi veličina cipela, njihove udobnosti i prisjećanja na prilike u kojima su obuvene.

U Prolazu Venecija su postavljene dvije impozantne Glave, crna i bijela, poput drevnih totema, djelo Elvisa Bertona. "Istovremeno dvodimenzionalni i trodimenzionalni, uspravni i položeni, stari i mladi, likovi nisu ni muškog ni ženskog roda, možda čak ni ljudska bića. Iako izgledom predstavljaju vrijeme koje ne postoji, materijal od kojeg su skulpture napravljene govori sasvim suprotno. Sastoje se od drva i čeličnih šipki, a drveni dijelovi su istrošeni, stari, mjestimice čak truli i puni crvotočine. To govori o prolaznosti, krhkosti života, bolesti. Sve jednom mora umrijeti i pretvoriti se u trulež, nestati. S druge strane, čelični dijelovi predstavljaju trajnost, snagu, izdržljivost, mladost. U nama je mnoštvo proturječnosti. Mladi smo pa ostarimo. Iznutra smo jedno, a izvana sasvim drugo. Stoga likovi i podsjećaju na maske...", doznajemo od autora.

Matija Debeljuh sudjeluje poetskim plesnim filmom "Contrada", koji je proizašao iz suradnje s Robertom Milevoj. "To je film o vlastitom krajoliku u kojem prostor zemlje i šume postaje na trenutak intimno mjesto bivanja", otkriva autor o radu u kojemu glazbu potpisuje Tamara Obrovac, i dodaje da se radnja odvija u krajoliku južne Istre, stanovnicima poznatom upravo po imenu Contrada. "Tamo u dubini šume odvija se susret s prirodom kao utočištem spokoja i ljepote...", objašnjava Matija. Film je u parku Muzeja moguće vidjeti i slijedećih dana, kao i velik dio drugih prezentacija ovogodišnje Arterije koja je uključena u prekogranični projekt "AdriaMuse".

Županijski pročelnik upravnog odjela za kulturu Vladimir Torbica, koji je zajedno s autoricom festivala, ravnateljicom Lapidariuma Ketrin Milićević Mijošek sudjelovao u prvoj večeri, istaknuo je da manifestacija iz godine u godinu raste, a osnovna joj je ideja, koju i županija podržava, međunarodna razmjena umjetnika i izlaganje izvan uvriježenih prostora galerija i muzeja.

- Arterija će omogućiti istarskim umjetnicima koji do 22. kolovoza izlažu u njenom sklopu Novigradu, da se predstave i izvan Istre i Hrvatske, u zemljama autora koji ovdje također gostuju, napomenuo je između ostalog, Torbica. (Kristina FLEGAR, snimilI Jelena PREKALJ, Milivoj MIJOŠEK)


Podijeli: Facebook Twiter