"Arheologija budućeg II" u Muzeju grada Pazina

Rok Zelenko, Denis Visintin i Marija Ivetić na otvaranju izložbe  (M. RIMANIĆ)
Rok Zelenko, Denis Visintin i Marija Ivetić na otvaranju izložbe (M. RIMANIĆ)

"Arheologija budućeg II" naziv je izložbe Roka Zelenka i Gianpiera Cassisa Vianella otvorene u Muzeju grada Pazina, a kako je na otvorenju rekao Danis Visintin, ravnatelj pazinskog Muzeja, to je zapravo dovršetak projekta kojim su se umjetnici vratili korijenima umjetnosti.

Ovom su se izložbom, istakao je Visintin, vratili komunikaciji, izražavanju emocija kroz konceptualne instalacije uz uključivanje boje i slikarstva. Naime, kako je podsjetio, na početku 21. stoljeća u kontekstu rasprava i dijaloga unutar pokreta Hermetički kromatizam, među čijim su utemeljiteljima bili Zelenko i Cassisa Vianella, konstatirana je kriza tradicionalnog slikarstva.

Stoga je pokret odlučio reagirati iznalaženjem novih smjerova u umjetničkom stvaralaštvu. U tom kontekstu bio je u pazinskom Muzeju predstavljen projekt "Arheologija budućeg". Danas se Zelenko i Cassisa Vianella izložbom "Arheologija budućeg II" vraćaju na mjesto na kojem žele zavrišti itinerar koju su tada bili započeli u pokušaju dogovora na pitanja koja je postavio Hermetički kromatizam, tekao je Visintin.

U praksi je to igra u kojoj se budućnost promišlja uključivanjem u prošlost. Zapravo "Arheologija budućeg II" je odgovor umjetnika koji nisu htjeli odustati od tradicionalnog slikarstva, a ova je izložba rezultat njihovog višegodišnjeg dijaloga.

"Nakon 15 godina zajedničkog rada krenuli smo različitim putovima, pa je ovo nekakva oproštajna izložba", naglasio je ovom prigodom Zelenko. Dodajući kako je naziv projekta pomalo neobičan, a neobičan je zato jer je prva njihova izložba održana u Arheološkom muzeju u Umagu, kojem je ravnateljica bila arheologinja. Zato su, kako je rekao, taj koncept pomalo iz zafrkancije nazvali Arheologija budućnosti. Cilj svakog umjetnika, kaže, je da se njegovo pokaže toliko značajnim da postane arheologija, ono što ostane u povijesti.

Jesu li autori ove izložbe u tomu uspjeli pokazat će vrijeme, dodao je Zelenko. Podsjetivši kako je koncem 1990-tih godina, na teorijskoj razini prevladalo mišljenje kako je u slikarstvu sve rečeno i kako će se umjetnost u budućnosti temeljiti na konceptu, body artu i sličnim izričajima. Međutim, tada je Pino Bonanno objavio manifest u kojem je rekao da se više ne govori o likovnosti već samo o umjetnosti.

"Ja sam slikar i bavim se slikarstvom i ako je to umjetnost vrijeme će to pokazati", naglasio je Zelenko. Dodajući kako za razliku od njega Cassisa Vianella nastoji pokazati ironiju i apsurd današnjeg društva, poglavito virtualnu komunikaciju. "Mislim da ovo dostojan završetak tog puta", zaključio je Zelenko.  (M. RIMANIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter