Tamnozelena suknja prošarana sitnim šatiranim tockicama te jednaka majica na V izrez jedna su od onih vjecnih odjevnih kombinacija koje tako urbano djeluju uz visoke crne cizme i tako romanticno uz balerinke. To je jedan od onih svevremenskih kompleta koje je nosila mama moje prijateljice, a kupila joj baka iste te prijateljice, a koji sam ja u svojoj vintage euforiji prisvojila u pohodu na njezine ormare. Mali tekstilni spomenar za vjecnost koji nosi etiketu pulske Arena trikotaže.
Da, bila su to vremena kada se sanjalo o talijanskoj odjeci i kupovalo hrvatsko. U meduvremenu, u posljednjih 20 godina, vremena su se promijenila. Sada kupujemo talijansko, kinesko i tursko, a cuvamo hrvatsko i tek kada je nešto izgubljeno (ili uništeno moljcima) shvatimo koja je njegova vrijednost.
Made in Croatia
Tako je i s tekstilnom industrijom. Prava je rijetkost kupiti made in Croatia. To i ne cudi, jer proizvodnja tekstila u Hrvatskoj prakticki ne postoji i u teškoj je krizi. A posljednjih godina s takvim su se ocjenama slagali i sindikati i poslodavci u tekstilnoj industriji. Osnovni je problem u tome što nema primarne proizvodnje i što 75 posto tekstilne industrije cini odjevna industrija, koja je u suvremenim uvjetima na tržištu EU-a, iz kojeg najviše uvozimo, nekonkurentna.
Hrvatski tekstilci kažu da su do 2008. godine bili poželjni partneri svjetskih tekstilnih proizvodaca, a sada se bore za opstanak. S druge strane, postoje mladi hrvatski dizajneri koji su mnogo napravili na domacem i svjetskom tržištu, ali su i sami došli do praga opstanka ili im je "dosadilo biti krojacima po mjeri". Pa, ako ih povežemo s industrijom, vjerojatno mogu pomoci i sebi, i industriji, i modnim potrošacima kojima su maloserijski dizajnerski modeli preskupi.
Oduvijek nam govore da treba uciti od ponajboljih. Promucurni Britanci vec su odavno shvatili važnost kreativnosti i mode, a njihova je kreativna industrija (glazba, film, kazalište, dizajn, moda...) službeno druga najjaca na svijetu, ima pet posto udjela britanskom BDP-u, stoga ima doista mnogo razloga diciti se svojim brendovima jer su na vrijeme shvatili da kreativnost može biti i tržišno vrijedna roba, ekonomska snaga, a ne, kao što se u nas to najcešce shvaca, samo opterecenje i smetnja državnom proracunu. Nažalost, to nismo izmislili mi, rekao je to prije mjesec dana britanski veleposlanik u Hrvatskoj David Blunt.
Dakle, imamo industriju, imamo vrhunske dizajnere i što sada? Treba ih samo spojiti, pomislio je Vinko Filipic, direktor koncepta Fashion.hr industrije, koji je, umoran od svega, odlucio povezati industriju i dizajnere i konacno razbiti tu pesimisticnu, depresivnu situaciju, vjerujuci u sinergiju koja ce stvoriti novi hrvatski modni brend.
Vracamo se na pocetak price, odnosno na Arenu, modnu kucu koja je prepoznala projekt i postala dio za Hrvatsku revolucionarnog projekta te je angažirala proslavljenog majstora pletenja Igora Galaša u izradi dijela njihove kolekcije za jesen/zimu 2011./2012. godine.
Eppur si muove - ipak se okrece - uzviknuo je prije nekoliko stoljeca Galileo Galilei, ali prije nekoliko mjeseci i celni ljudi hrvatske modne scene. Tako uspješna dizajnerska imena koja vec godinama kvalitetnim radom okupiraju pažnju ciljane javnosti i medija kao što su Zoran Mrvoš, Ivica Klaric, Igor Galaš, Robert Sever, Juraj Zigman i Anamaria Ricov postat ce pioniri u oživljavanju te industrije zahvaljujuci ekskluzivnim suradnjama s industrijskim divovima kao što su rijecki RIO, pulska Arena, ludbreški San Peter, varaždinski Bambi i zagrebacki Marli.
Pulska Arena u mocnom projektu
Konacno, uzdahnuli su svi oni koji vole modu. Znaci li to da Arena razmišlja poput svjetski popularnog brenda H&M koji angažira dizajnere poput Stelle McCartney, Karla Lagerfelda, Sonie Rykiel, Viktora i Rolfa, a ove godine Lanvina, te angažiranjem Igora Galaša krece u stvaranje kolekcije s potpisom po povoljnim cijenama?
- Ovo što rade svjetski brendovi, a H&M je najpoznatiji, nije nikakva novost ni na hrvatskom tržištu. Stoga, nismo mi nikakvi inovatori, vec smo oni koji su to ozbiljno shvatili te u tom segmentu pratimo svjetske trendove, ne samo modne, vec i u distribuciji koja je jako bitna i u promociji. To je, smatramo, idealna kombinacija. Buduci da smo kuca koja prvenstveno proizvodi pleteninu, trikotažu, Igor Galaš je bio logican odabir koji je s pleteninom na svom terenu.
Dizajnerima se tako u cijeloj prici omogucava da svoje kreacije predstave industrijskim nacinima proizvodnje, jer manje-više kod njih je zastupljen manufakturni nacin rada, veli Arsen Maric, rukovoditelj komercijalnog sektora modne kuce Arena. Cilj je kreirati novu modnu marku, brend, a Arenini bi dizajneri suradivali s vanjskima i time dali novu karakternu osobinu toj kolekciji. Suradnja je tek pocela, a vrijeme ce pokazati bi li to bilo uspješno.
- Uz taj projekt pokušavamo animirati državne i lokalne institucije da prepoznaju programe koji imaju buducnost i da njihovim angažmanom olakšamo realizaciju projekta. Do sada je Arena dobivala potpore od Ministarstva gospodarstva i nadamo se da ce tako biti u buducnosti. One jesu znacajne, ali bez vlastitih ideja i razvojne politike te potpore ne služe nicemu. Ukoliko budu namijenjene konkretnim projektima koji imaju produ na tržištu, kao Arena, onda ce i ostale tvrtke to moci.
I tu je ta sinergija izmedu sve tri strane - dizajnera, proizvodaca i Vlade, odnosno Ministarstva gospodarstva, kojemu je cilj zadržati postojece kapacitete i razvijati ih dalje te potaknuti zapošljavanje kako u proizvodnji tako u trgovini, veli Maric te otkriva da ce prvi dizajnirani komadi u trgovinama naci vec na jesen.
Zajednicki vez Igora Galaša i Arene
- Kolekcija ce biti velika i nece sve dizajnirati Galaš, ali ce nositi osobnost i karakteristike njegova rada. Galaš je dobitnik brojnih svjetskih nagrada i smatramo da s njime možemo puno dobiti i napraviti dodatni odmak. Pritom, ne umanjujuci znacaj bazne kolekcije naših dizajnerica Višnje Požar i Alison Fuart, koje daju doprinos razvoju nove kolekcije i nove robne marke te intenzivno suraduju s Galašem. Zapravo, ovo je konkretan primjer u kojem se ide na razvoj. Dok drugi zbrajaju minuse, mi se želimo okrenuti plusu i da se to vidi na ovoj kolekciji, optimistican je Maric.
Napominje usput da kada je rijec o kupcima, oni bi na taj nacin trebali dobiti mogucnost doci do zanimljivih, dizajniranih proizvoda visoke kvalitete po prihvatljivoj cijeni. U brojkama to znaci da ce ona biti samo od 10 do 15 posto skuplja od uobicajenih kolekcija, a ipak prihvatljivija s obzirom na dosadašnje cijene dizajnerske odjece. Baš kao Lagerfeld u H&M-u?
- Interesantno je što ovaj projekt otvara neke nove horizonte. Teško je kazati da spašava tekstilnu industriju, ona ce sigurno pomoci i razvoju Arene, ali da mi do sada nismo imali stabilnu poslovnu i razvojnu politiku, to ne bi funkcioniralo. Primjerice, usprkos recesiji na tržištu i situaciji u kojoj se kompletna tekstilna industrija našla, Arena ulaže i dalje u strojeve, odnosno strojne kapacitete i razvoj maloprodajne mreže. Pomak je u kolekciji, kvaliteti materijala i dizajna, kaže Maric.
- Odradili smo posao kao prava modna kuca. Igor je unio neku novu krv i neku novu nit. Time i poput velikih modnih kuca pratimo svjetske trendove koji novim imenima udahnjuju i novu krv. Lijepo je raditi ovakve stvari jer pružaju više slobode. Arena je bazna kolekcija, a Galaš je dodatak ili, kako naziv njegove kolekcije govori - Additive, odnosno pravi zacin, rekla je Višnja Požar, Arenina modna dizajnerica, koja u ovoj kuci kreira vec 31 godinu, a Galašu je bila desna ruka.
Tako ce mladi kreativci napokon biti u prilici da se njihove kolekcije pretoce u vece serije, dostupnije vecem broju zainteresiranih kupaca. S druge strane, tvrtke koje su se odlucile na tu suradnju dobivaju dozu šarma koja bi njihove kolekcije mogla uciniti privlacnijima kupcu, a ukupno gledano, tekstilne kolekcije iz Hrvatske prepoznatljivije su i u svijetu, zar ne. (Lara BAGAR; snimio M. ANGELINI)
Arena Add Galaš
Galaševa kolekcija je spoj Arenine bazne
kolekcije i Galaševog modnog rukopisa u kojem dominiraju skulpturalnost,
dinamicnost i voluminoznost. Boje ce biti kobaltno plava, puder i
maslinastozelena, uz bazne crnu, sivu i bijelu, a prevladavat ce kombinacija mat
i sjajnih tonova. Sastojat ce se od 15 modela i bit ce izradena od vune, mohera,
ponajviše glosi materijala, viskoze i malo elastina.