Zlatni lav 55. Venecijanskoga bijenala za najbolji nacionalni nastup ove je godine dodijeljen Angoli za izložbu Edsona Chagasa "Luanda, Encyclopedic City". Chagas je nagrađen za izložbu kojom "ispituje percepciju grada i na koji način poplava simbola karakterizira urbani život". Žiri bijenala najboljim odgovorom na zadanu temu središnje izložbe "Enciklopedijska palača" ocijenio je izložbu britanskoga umjetnika Tina Sehgala.
Njemu je dodijeljen Zlatni lav za "izvrsnost i inovativnost kojima njegovo djelo otvara prostor umjetničkim disciplinama". Srebrnoga lava koji se dodjeljuje najboljem mladom umjetniku na središnjoj izložbi dobila je Francuskinja Camille Henrot za "novo djelo koje na senzualan i dinamičan način uspijeva prikazati naše vrijeme". Posebne pohvale žirija dobili su Sharon Hayes iz SAD-a i Roberto Cuoghi iz Italije, a posebne pohvale za nacionalni nastup dobili su Cipar i Litva za "originalan format koji spaja dvije zemlje u jedinstveno iskustvo" te Japan "za propitivanje pitanja suradnje i neuspjeha".
Nagrade su dodijeljene prigodom svečanoga otvorenja Bijenala, a osim godišnjih uručene su i nagrade za životno djelo austrijskoj umjetnici Mariji Lassing i Talijanki Marisi Merz.
Najstarija međunarodna izložba likovnih umjetnosti, 55. Venecijanski bijenale danas službeno otvara svoja vrata za javnost, koja će do 24. studenog moći razgledati gotovo 90 nacionalnih paviljona i središnju izložbu "Enciklopedijska palača" s radovima više od 150 umjetnika iz 38 zemalja.
U povijesnim zgradama Giardina, Arsenala i na drugim lokacijama svoje će umjetničke odgovore na temu "Enciklopedijska palača" umjetničkog direktora Massimiliana Gionija predstaviti 88 zemalja svijeta, među kojima prvi put Kosovo, Bahami, Bahrein, Kuvajt, Maldivi, Obala Bjelokosti, Paragvaj i Tuvalu.
Izabrana tema evocira model utopijskog sna talijansko-američkog samoukog umjetnika Marina Auritija iz 1955. koji je osmislio model goleme 700 metara visoke palače u kojoj bi bio smješten zamišljeni muzej koji bi čuvao svo znanje svijeta.
Ovogodišnji Bijenale, prema riječima direktora Paola Baratte, slijedi njegov san o univerzalnoj, sveobuhvatnoj slici svijeta koja bi u sebi sadržavala sve njegove beskrajne raznolikosti i bogatstvo.
Ove godine prvi nastup na Venecijanskom bijenalu ima i Sveta Stolica, koja se u Vatikanskom paviljonu u sali d'Armi pod kustoskom palicom direktora Vatikanskih muzeja Antonija Paoluccija predstavlja triptihom na temu "Stvaranje, rastvaranje, ponovno stvaranje" nadahnutim Knjigom postanka.
Talijanski paviljon u Arsenalu postavljen je pod naslovom "vice versa" skupine umjetnika. Njemačku, čiji je paviljon na 54. Bijenalu proglašen najboljim, ove godine predstavlja četvero umjetnika, jedan od kojih je poznati kineski suvremeni umjetnik i disident Ai Weiwei. Od ostalih uobičajeno najpopularnih paviljona ističu se Francuska, koju ove godine predstavlja Albanac s pariškom adresom Anri Sala; Velika Britanija (Jeremy Deller) i SAD (Sarah Sze), a tu su i Rusija (Vadim Zakharov), Austrija (Mathias Poledna) i drugi.
Hrvatski paviljon nalazi se u Sali Tiziano na rivi Zattere, gdje je postavljena ambijentalna instalacija "Između neba i zemlje" umjetnice Kate Mijatović. Sloveniju predstavlja Jasmina Cibic s projektom "Za naše gospodarstvo i kulturu", Bosna i Hercegovina predstavljena je projektom "Vrt uživanja" umjetnika Mladena Miljanovića, Srbija izložbom „Nema ničega između nas“ Vladimira Perića i Miloša Tomića. Makedoniju predstavlja Elpida Hadži-Vasileva, Crnu Goru rad umjetnice Irene Lagator, dok Kosovo na Bijenalu debitira s izložbom mladog umjetnika Petrita Halilaja.
Središnja izložba "Enciklopedijska palača" bavi se pitanjem prostora snova u svijetu okupiranom vanjskim događanjima, istražujući želju da se sve zna i vidi: to je izložba o opsesijama i transformacijskoj moći mašte. Postavljena je u središnjem paviljonu Giardina i u Arsenalu gdje objedinjujuje u jedinstvenu izložbu djela više od 150 umjetnika iz 38 zemalja.
U koncipiranju izložbe, kazao je Baratta, ove je godine misao vodilja bila veći naglasak staviti na intenzitet odnosa između umjetničkog djela i promatrača koji "u konačnici od umjetnosti traži emociju, napetost i dijalog koji ga vode onkraj stvarnosti, u svijet mašte".
Nastavljajući se na dosadašnju sve snažniju sklonost kustosa Bijenala promatranju umjetnika iz određene povijesne perspektive i postavljanju njihova rada u neki kontekst naglašavanjem veza i odnosa s prošlošću, ali i s drugim umjetnicima današnjice, "Enciklopedijska palača" poduzima odlučujući korak u tome smjeru, udahnjujući život fantastičnoj izložbi-istraživanju, koja nadilazi puko predstavljanje niza suvremenih umjetnika, zalazi u sferu promišljanja o njihovim kreativnim nagonima, te dodatno propituje što predstavlja svijet umjetnika, kazao je Baratta.
Jedan od 47 popratnih događanja ovogodišnjega Bijenala operni je projekt "Madam Butterfly" nastao suradnjom s Teatrom la Fenice, koji predstavlja novu japansku produkciju poznatog djela talijanskog skladatelja Giacoma Puccinija. Scenu i kostime uobličila je japanska video umjetnica Mariko Mori, a režiju potpisuje Španjolac Alex Rigola, koji od 2010. obnaša funkciju direktora kazališnog dijela programa Bijenala.
Želeći što više uključiti Bijenale u struju edukativnih aktivnosti, te stvoriti od njega mjesto učenja i istraživanja, organizatori su posljednjih godina osmislili dva nova projekta - umjetničke susrete, niz predavanja, performansa i rasprava pod nazivom "Meetings on Art", a četvrtu godinu za redom održava se i dio programa pod nazivom "Biennale Sessions", namijenjen sveučilištima i umjetničkim akademijama te institucijama koje se bave istraživanjima i obrazovanjem u umjetnosti i uz nju vezanim područjima.
U sklopu Bijenala krajem kolovoza i početkom rujna u Veneciji se održava i Venecijanski filmski festival, dok se Venecijanski bijenale arhitekture održava svake neparne godine. Od 1999. u okviru Bijenala održava se i Međunarodni festival suvremenog plesa, koji je ove godine počeo 2. svibnja a traje do 30. lipnja. (Hina)