Alojz Orel vratio se na Portaratu

Ilustracija (M. ANGELINI)
Ilustracija (M. ANGELINI)

"Majstor umjetničke fotografije i fotografski kroničar fantastičnog realizma", dio je natpisa na spomen-ploči Alojzu Orelu, legendarnom pulskom fotografu, što je danas otkrivena na Portarati, na zgradi u kojoj je 1947. otvorio svoj prvi atelijer. Orel, rođeni Ljubljančanin, kroz drugu polovicu 20. stoljeća dokumentirao je ljude i motive Pule i Istre, stvarao svoj umjetnički izričaj, eksperimentirao i usavršavao fotografske tehnike, te nesumnjivo svojim radom zadužio ovaj kraj.

- Fotografijama je Alojz Orel obilježio djela i ljude u Puli i cjeloj Istri, poručila je Danica Avbelj, predsjednica Slovenskog kulturnog društva Istra iz Pule. Postavljanje obilježja upravo je inicirao SKD Istra u suradnji s Mjesnim odborom Stari grad. Ploču na kojoj se ističe poznati Orelov autoportret, inače rad Bojana Šumonje, svečano je otkrila Jasmina Nina Kamber, pročelnica za kulturu Grada Pule.

Orel je rođen 19. lipnja. 1918., a umro u Puli 10. lipnja 2002., te se na ovaj način obilježava 15. godišnjica njegove smrti i predstojeća 100. obljetnica rođenja.

- U ovaj je grad Orel došao prije 70 godina, u njemu živio i stvarao te ga svojim fotografijama zadužio, poručio je Kristijan Biteri, potpredsjednik MO-a Stari grad. Svečanost je pjesmom obilježio i zbor Encijan slovenskog društva.

- Orel je bio jedan od onih intelektualaca, vrsnih zanatlija i majstora fotografije koji je došao u naš grad da bi popunio praznine nastale nakon 2. svjetskog rata i oživio urbani duh, poručio je zamjenik župana Fabrizio Radin.

O životnom putu Alojza Orela, njegovim profesionalnim i umjetničkim dostignućima govorila je kustosica Povijesnog i pomorskog muzeja Istre Lana Skuljan Bilić. Podsjetila je da je za njegove fotografske početke zaslužan otac Florijan, da je šegrtovao kod fotografa u Brežicama i Škofjoj Loci, a profesionalnu karijeru počeo u Zagrebu.

Upravo na ovom mjestu 26. prosinca 1947. otvorio je svoj prvi atelijer "Foto Orel". U Puli i u Istri je tijekom dugih pet desetljeća, do 1998., najprije kao fotograf obrtnik, zatim kao fotoreporter Glasa Istre te potom fotograf umjetnik i lokalni fotokroničar, stvorio više od 10.000 fotografija raznih žanrova, rekla je Skuljan Bilić. Orel se koristio slobodnom tehnikom, a eksperiment je brzo postao njegov glavni element autorskog izraza, što potvrđuje vrhunski rad "Dijete u prolazu" iz 1956., jedan od najranijih primjera fantastičnog realizma u povijesti hrvatske fotografije. Bio je među pionirima fotografije u boji - 1954. snimio je u koloru pulski amfiteatar, te je oblikovao prvi turistički deplijan Pule 1955. i radio na prvoj fotomonografiji Pule iz 1964..

Njegova ostavština s 19.048 predmeta, rekla je kustosica Skuljan Bilić, danas se nalazi u vlasništvu unuka Alekseja Orela i predstavlja jedan od najreprezentativnijih fotografskih opusa Istre. (Zvjezdan STRAHINJA)





Podijeli: Facebook Twiter