"Ako uprave Uljanikovih društava do 3. ožujka ne poduzmu konkretne korake i preuzmu 30 radnika Uljanik Strojogradnje Alatnice, slobodno možemo ocekivati 'eutanaziju' tih radnika. Naime, tog datuma pocinje prvi stecajni postupak Alatnice, ali zbog vrijednosti stecajne mase, postupak ce sigurno prijeci u likvidacijski i od stecaja nece biti ništa, a ljudi koji su zajedno u poduzecu odradili više od 700 godina završit ce na cesti", porucio je na konferenciji za novinare Sindikata metalaca Hrvatske regionalni povjerenik Ratko Goricki.
Upitao se zbog cega uprave Uljanikovih društava vec jednom ne pomognu ljudima, tim više što u sustavu Uljanika radi 2.600 ljudi, a ne mogu naci prostora za svega 30 radnika.
- To samo govori o njima. Ti ljudi cine svega jedan posto ukupnih zaposlenika Uljanika i ni pod koju cijenu ne možemo prihvatiti objašnjenje da za njih nema mjesta. I dok postoji interes za prostorom, proizvodom i strojnim parkom Alatnice, cinjenica je da radnici i njihovo zbrinjavanje nikoga ne zanimaju. Svega šest zaposlenika je zbrinuto unutar poduzeca grupe, no vrijeme je da što prije preuzmu odgovornost i za preostale jer nakon 3. ožujka to više nece biti moguce, rekao je Goricki.
Pojasnio je da je procijenjena vrijednost nekretnina Alatnice premala (2,5 milijuna kuna) da bi se Uljanik, kao najveci vjerovnik, mogao naplatiti te da još uvijek ima malo vremena da se ispravi nepravda nakon privatizacije Alatnice 2004. godine. Tvrdi da sindikat od Uljanika d.d., Uljanik Brodogradilišta i Uljanik Strojogradnje dobiva isprazna obrazloženja te porucuje tim društvima "neka ne grade svoje uspjehe na tragediji radnika koji ce ako dobiju otkaz sa svojim obiteljima postati socijalni slucajevi".
O aktualnom stanju u pulskoj Tvornici elektricnih strojeva i uredaja (TESU) govorio je predsjednik Koordinacije sindikata ?ino Šverko koji je upozorio da je Hrvatski fond za privatizaciju (HFP) obecao uplatiti ukupno 16 milijuna kuna, a zasad su dobili tek polovicu iznosa. Upozorio je da je nemoguce doci do državnog tajnika u Ministarstvu gospodarstva Rudera Friganovica, koji zastupa državu kao vlasnika, jer se vec mjesecima ne javlja.
TESU ima perspektivu jer radi za talijanske hidrocentrale i cijelu hrvatsku brodogradnju, no cinjenica je da ima naslijedene probleme. Iako su sva hrvatska brodogradilišta obeštecena za pomorsko dobro, TESU nije dobio ništa, a kada bi bili obešteceni razmjerno Uljaniku, dobili bi vrijednost od sto milijuna kuna. Iako država poduzece nije obeštetila, želi mu naplatiti koncesiju za korištenje pomorskog dobra.
- Bez rješavanja imovinskopravnog statusa poduzece ne može biti kreditno sposobno i nema nikakve šanse za drugi krug privatizacije, a time i za nova ulaganja i opstanak. Izvlaštena površina od 31.800 cetvornih metara, na kojoj se nalazi proizvodna hala, izdvojena je iz Uljanikovog pomorskog dobra. Buduci da je i TESU izuzet iz Uljanika, neka se taj prostor proglasi zemljištem, a ne pomorskim dobrom, predlaže Šverko.
Naglasio je da u prvom krugu natjecaja krajem prošle godine nije bilo zainteresiranih jer poduzece ima mnogo nepoznanica i potencijalni interesenti ni ne znaju da li preuzimanjem poduzeca preuzimaju i dug prema radnicima.
Predsjednik Sindikata metalaca Hrvatske Vedran Dragicevic upozorio je na teško stanje u hrvatskim brodogradilištima te je rekao da ce sindikat ako Vlada ne povuce odluku o zabrani ugovaranja novih poslova do kraja tjedna organizirati veliki prosvjed na splitskoj rivi i unutar brodogradilišta.
- Brodogradilišta nisu trafike pa da se s vremena na vrijeme zatvore. Ako nemamo ugovorene poslove, nikada se necemo dignuti na noge. Prijeti nam realna opasnost da ostanemo bez brodogradnje koja je motor industrije u Hrvatskoj. U fazi zatvaranja osmog poglavlja Vlada dodatno opterecuje brodogradilišta uvodeci im jedan posto poreza iz prihoda, rekao je Dragicevic.
Po njegovim rijecima, hrvatska brodogradilišta godišnje u prosjeku rade šest brodova vrijednih 100 milijuna dolara, od cega cak cetiri milijuna dolara moraju dati državi. Na taj im nacin, upozorio je, država stvara omcu oko vrata.
- Možemo zatvoriti osmo poglavlje, no kada udemo u Europsku uniju i ako se nešto ne promijeni, naša ce se brodogradilišta zatvoriti za dvije godine, upozorio je Dragicevic.