Agrokor kupuje Mercator i postaje prehrambeni lider

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Iako u tom poslu nije gotovo dok doista nije gotovo, hrvatski Agrokor nikad nije bio bliže kupnji Mercatora, najvećeg slovenskog prodajno-trgovačkog lanca. Zeleno svjetlo hrvatsko-slovenskom poslu stoljeća od strane prodavača signalizirala je i jučerašnja cijena dionice Mercatora na Ljubljanskoj burzi skokom od čak 12 posto, najvišim u posljednjih pet godina.

Agrokor ovom akvizicijom postaje osma najveća kompanija u srednjoj i istočnoj Europi, a prva na tom području u svom sektoru. Zapošljavat će više od 60 tisuća ljudi i imati 2.620 maloprodajnih mjesta. Zajedno, Agrokor i Mercator ostvarivat će sedam milijardi eura godišnjeg prihoda.

Prema neslužbenim informacijama, NLB je svoj udjel u Mercatoru već bio prodao i prije nego što su konačnu odluku o tome donijeli ostali članovi konzorcija koji drže 53 posto Mercatora. Kako je NLB za svoj potez u međuvremenu dobio i odobrenje slovenske vlade, ni nadzornom odboru Pivovarne Laško jučer nije preostale ništa drugo nego odobriti prodaju. NLB očajnički treba svježi kapital, iako će država ove godine dokapitalizirati tu banku u državnom vlasništvu s još 500 milijuna eura.

NLB drži 10,75 posto dionica Mercatora, a drugog izbora nema ni prezadužena Pivovarna Laško, s 8,43 posto druga najveća vlasnica Mercatora u konzorciju, koja novcem od prodaje Mercatora želi poplaćati barem dio od čak 360 milijuna eura koliko duguje bankama. Stoga je upravo Pivovarna Laško u konzorciju najčvršći zagovaratelj prodaje, jer svaka daljnja odgoda samo ruši cijenu Mercatora, za čiju je dionicu koncern najbogatijeg Hrvata Ivice Todorića koncem pretprošle godine bio ponudio 221 euro. Međutim, tada je nesvakidašnjim manevrom kojim je Mercator istaknuo ponudu za kupnju Pivovarne Laško, dakle svog vlasnika, slovenska strana stopirala prodaju Mercatora hrvatskoj kompaniji.

Ako usporedimo tadašnju ponudu i obvezujuću ponudu Agrokora na zadnjem natječaju od 110 eura za dionicu, koja je prije nekoliko dana povećana na 120 eura, slovenski su vlasnici Mercatora izgubili golem novac. Sada bi posao mogao dosegnuti 450 milijuna eura, no prije godinu i pol slovenski vlasnici mogli su zaraditi skoro dvostruko više.

Međutim, novac pri prodaji Mercatora nikad nije igrao najvažniju ulogu. Mercator je najveća slovenska kompanija, najveći poslodavac i simbol slovenske gospodarske uspješnosti. I ne samo to: Mercator je "strateška kompanija", jer njegove police hrane Sloveniju, a o tim policama i njihovoj dostupnosti slovenskim proizvođačima ovisi budućnost slovenskih poljoprivrednika, prehrambene industrije... Drugim riječima - a tako rezoniraju mnogi Slovenci - ovdje nije na kušnji samo prodaja jedne kompanije, nego nešto puno više i vrjednije, zbog čega je jučerašnje Delo najnoviji pokušaj prodaje nazvalo "zadnjim krugom pakla". Mercator zapošljava 12 tisuća ljudi, a za njega je vezano još 32 tisuće zaposlenih u prehrambenoj industriji. (D. ROMAC/NL)


Podijeli: Facebook Twiter