Agencije za pražnjenje državnog proračuna

(Ronald GORŠIĆ/CROPIX)
(Ronald GORŠIĆ/CROPIX)

Broj državnih agencija kojima upravlja hrvatska Vlada svakim je danom veći. Prije nekoliko dana najavljeno je osnivanje Agencije za ozakonjenje nezakonito izgrađenih zgrada (AZONIZ), koja bi se trebala baviti istim poslovima kao i građevinsko-komunalni odjeli koji postoje u svim gradovima i županijama. Ta će agencija brojati 160 zaposlenika, ali još se ne zna tko će joj biti šefovi i kakav će vozni park kupiti.

Javnost, naime, za rad državnih agencija obično dozna tek kad se pojavi skandal o nabavi raskošnih automobila, ureda i opreme za njihove potrebe. Primjer Agencije za opremu pod tlakom, koja je u rujnu kupovala šest automobila za milijun i 200 tisuća kuna, podsjetio je građane na velik broj posve nepoznatih državnih agencija koje žive na račun državnog proračuna. I to prilično dobro.

- Vladine agencije su važne kao regulatori određenog segmenta tržišta. Ali, ako postoji agencija za konkurenciju u željezničkom prometu, a mi to tržište nemamo liberalizirano, onda je to besmisleno. Baš kao i agencija za regulaciju u zračnom prometu, kada imamo samo jednog nacionalnog avioprijevoznika, objašnjava ekonomski konzultant Damir Novotny.

Popis agencija koje su u domeni Vlade, zapravo, toliko je opširan da ga se ne može u cijelosti iščitati niti na njezinim službenim web stranicama. Na web portalu Vlade navedeno je 28 različitih agencija, od onih koje svi poznajemo (poput Hine i Fine), pa do nesvakidašnjih institucija kakve su Agencija za prostore ugrožene eksplozivnom atmosferom (koja koristi i skraćenicu Ex Agencija).

Agencija za zaštitu osobnih podataka potrošit će u 2014. pet milijuna i 700 tisuća poreznih kuna, Agencija za mobilnost i programe Europske unije 120 milijuna kuna, Poslovno inovacijska agencija RH - Bicro 17 milijuna kuna, Središnja agencija za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU-a 32 milijuna kuna, Hrvatska akreditacijska agencija osam milijuna i 500 tisuća kuna, Agencija za opremu pod tlakom četiri milijuna i 700 tisuća kuna.

Agencija za investicije i konkurentnost, koju je u prvoj godini svog mandata s 25 zaposlenika osnovao bivši prvi potpredsjednik Vlade Radimir Čačić, u 2014. godini potrošit će 16,5 milijuna kuna. Do sada, koliko je javnosti poznato, nisu donijeli niti jednu veliku investiciju u Hrvatsku. (Dubravko GRAKALIĆ)

OPŠIRNIJE U TISKANOM IZDANJU


Podijeli: Facebook Twiter