9. Photodays: Rovinj postao fotografska metropola

Na 9. Photodaysima izlažu i fotoreporteri Glasa Istre (D. ŠTIFANIĆ)
Na 9. Photodaysima izlažu i fotoreporteri Glasa Istre (D. ŠTIFANIĆ)

Ima li što bolje od šetnje sunčanom rivom na kojoj se, tik do brodica u luci, u svom punom sjaju izlažu fotografije pod nazivom "Plavi sat" upravo nastale na temu velikog plavetnila, primorskih krajolika, veduta i posebnosti? Teško! No, ipak možda upravo toj izložbenoj atrakciji mogu konkurirati fotografije pod nazivom "Na terenu", koje su kako i naziv kaže - baš na terenu snimili fotoreporteri Glasa Istre i Novog lista. Upravo te dvije izložbe, koje plijene pažnju Rovinjaca i brojnih gostiju, najbolji su, ali i (po formatima) najveći znak da se u gradu svete Eufemije nešto važno događa. Riječ je o devetom po redu Rovinj Photodaysu, festivalu koji se održava do nedjelje 8. svibnja.

Svečanost otvorenja festivala na kojem će se moći (bez naplate ulaznica) vidjeti/doživjeti čak sedam zasebnih izložaba, dogodila se jučer u Zavičajnom muzeju grad Rovinja u kojemu se nalaze fotografije pobjednika i finalista ovogodišnje festivalske edicije. Konkretno, kako je to izjavio direktor Photodays-a Denis Redić, na ovogodišnji je natječaj pristiglo više od 8,5 tisuća fotografija od 600 autora iz 35 država.

- Ne čudi stoga što se i samo žiriranje odvijalo u dva kruga. U prvom su nacionalni selektori i Savjetodavni odbor festivala suzili izbor na 20 posto nakon čega su, opet, glavni selektori odabrali po tri finalista u svakoj od sedam kategorija- arhitektura, moda, pejzaž, akt-tijelo, portreti, umjetnički koncept i dokumentarna fotografija, pojasnio je Redić, pri tom zahvalivši selektorima, brojnim suradnicima i volonterima koji su svojim radom doprinijeli otvaranju 9. Rovinj Photodaysa.

Okupljenoj publici obratio se i glavni selektor Mindaugas Kavaliauskas, fotograf, kustos, savjetnik, nakladnik fotografije koji je naglasio da su fotografije dojmljive, pune entuzijazma, inspirirane životnom srećom. No, osvrnuo se i na zabilježene trenutke života kojeg danas mnogi žive - izbjeglice u kampovima, ograđenim žicama i očima pune tuge koje će već sutra budućim generacijama pokazati i ovu stranu, naše stvarnosti koje će već sutra biti prošlosti. U trenutku, kada je glavni selektor pokušao obrazložiti razlog zbog kojeg je fotografija "slovens… (ups') autora" proglašena najboljom, od strane organizatora i uz aplauz publike bio je zaustavljen, budući da će o tome svemu biti više riječi danas navečer, u dvorani Adris na svečanoj dodjeli nagrada. Ipak, Kavaliauskas je dodao da je svjestan velike odgovornosti koju je na sebe preuzeo odabirom pobjednika, jer kako veli sve su fotografije odlično određene, a uspjeh one najbolje, zasigurno leži i u njegovom osobnom osjećaju.

Uz 150 fotografija postavljenih u Zavičajnom muzeju, te dvije izložbe na otvorenom, zainteresirani imaju prigode vidjeti i retrospektivu riječkog fotografa Fernanda Soprana (fotografije nastale od 1944. do1974.) iz fundusa Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu: Ova je izložba postavljena u crkvi svetog Tome.

Izložba "Komprimirani svjetovi - fotografija na javnim mjestima", koja je zajednički projekt Photona, Centra za Suvremenu Fotografiju i Trieste Contemporanea, može se razgledati u Centru vizualnih umjetnosti "Batana", dok je izložba jednostavnog naziva "David Bowie" autora Briana Rasica postavljena u Multimedijalnom centru.

Adrisova galerija nudi mogućnost razgleda "Portreta"  Rodriga Illescasa, prošlogodišnjeg dobitnika Grand Prix nagrade Photodaysa.

"Na terenu" s fotoreporterima Glasa Istre

"Na terenu" naziv je izložbe fotografija fotoreportera "Novog lista" i "Glasa Istre", koja osim što je snimana/fotografirana na terenu s punim je pravom i kvalitetom ovjekovječenih trenutaka iz dnevnog života gradova i ljudi, upravo i smještena tamo gdje najbolje "stoji" - na terenu i na panoima duž gradske rovinjske rive.

Dakle, dva velika panoa -  koje samo razlikuje boja podloge, u primjeru Novog lista ona je bijela, dok je kod Glasa Istre crna, i nema drugih odstupanja. Fotografije su atraktivne, ne samo po objektima ili sadržaju snimljenog već i po stilu, pa čak i načinima "klikanja" u kojima se  može prepoznati osobni i osebujni fotografski potpis. A kako i ne bi kad većina čitatelja ovih dnevnih listova, iz dana u dan uz tekstove na sve fotografirano i objavljeno u Glasu i Novom listu gleda očima - fotoreportera. A za čitatelje "Novog lista" to svakodnevno, a sada i izložbom na otvorenom čine: Silvano Ježina, Damir Škomrlj, Roni Brmalj, Marko Gracin, Nenad Reberšak, Sergej Drechsler, Denis Lovrović i Vedran Karuza. S druge strane brojčano manju, ali ništa manje profesionalnu i nadarenu ekipu fotoreportera "Glasa Istre" čine redom: Danilo Memedović, Neven Lazarević, Milivoj Mijošek i Dejan Štifanić. (Nina ORLOVIĆ RADIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter