Teško je sažeti jednu godinu na izmaku u nekoliko brojki, činjenica, rečenica, posebice kada se radi o kulturi. Već duže vrijeme ne vladaju laki uvjeti za kulturu, za pisanu riječ, kao i za ostale manifestacije. Za kulturu se godinama, uslijed dobro poznatog predznaka krize, već godinama izdvaja sve manje sredstava, a 2016. će godina biti poznata po tome jer je prvi put proračun bio podijeljen u dva dijela - odnosno korisnici županijskih proračuna bili su poznati u prosincu, a oni iz sredstava namijenjenih udrugama tek u travnju, što je bilo stvorilo priličnu zbunjenost među korisnicima proračunskih sredstava.
Prvi mjeseci u godini bili su u cijeloj Istri dosta mirni i tihi, a najmasovniji događaj u prvom tromjesečju bila je Noć muzeja, koja je u siječnju izvukla iz kuća brojne posjetitelje koji su pohrlili pratiti nove postave i izložbe diljem Istre.
Travanj je u Puli tradicionalno bio posvećen Monte Libriću koji je i ove godine bio iznimno bogat, a ljetna sezona krcata zbivanjima započela je ranije nego inače i ponudila je četiri vrlo bogata mjeseca.Novost je svakako bio i novi termin održavanja Pulskog filmskog festivala koji je održan ranije nego inače, a dosta se razgovaralo o tome je li termin "pogođen" ili se taj najstariji filmski festival pod vedrim nebom treba održati ipak sredinom, odnosno u drugoj polovini srpnja.
Vrlo je bogata bila i sezona Kazališta Ulysses na Malom Brijunu, a kruna tamošnje sezone bilo je gostovanje Almeida Teatra iz Londona s predstavom "Richard III" sa svjetski poznatim glumačkim velikanima - Ralphom Fiennessom i Vanessom Redgrave. Premda su karte bile prilično skupe za naše pojmove, vladala je neviđena gužva i izniman interes za ovu vrhunsku predstavu.
Među brojnim koncertima raznih žanrova u Areni, svakako treba izdvojiti onaj slavnog tenora Josea Carrerasa, koji je u sklopu svoje velike svjetske turneje priredio koncert za pamćenje.
Gostovali su u Areni i druge svjetske zvijezde - od Roberta Planta do grupe Status Quo, a diljem Istre održani su brojni koncerti i kazališne predstave. Nisu izostali niti hvalevrijedni festivali u manjim sredinama - od onih u znaku klasične glazbe, predstava i brojnih drugih događanja. Izdvojimo tek neke, poput Medulinskog koncertnog ljeta, Dvigrad Festivala, rovinjskog BaRoMuSa, umaškog Zlatnog lava, svetvinčentskog Festivala plesa i neverbalnog kazališta…
Kraj ljeta bio je prožet i polemikama vezanim uz Hrvatsko društvo likovnih umjetnika i prestanak djelovanja MMC-a Luke, odnosno problema oko prostora i financija, koji do sada još nije riješen.
Kazališnu jesen označila je premijera hit predstave "Egzorcizam" Dalibora Matanića u Istarskom narodnom kazalištu - Gradskom kazalištu Pula.
Tu je neizostavan Mjesec hrvatske knjige sa svojim programima, a i Istarski ogranak Društva hrvatskih književnika počeo je s organizacijom književnih tribina.
Prosinac je označio Sajam knjige u Istri - Pulski festival knjiga i autora, gdje je glavna zvijezda bio sirijski književnik Adonis, a kraj prosinca bio je prepun raznih koncerata, predstavljanja i promocija svih udruga, studija, kazališta.
Iako je godina bila teška za izdavaštvo te iako se sve više izdavačkih kuća gasi ili djeluje minimalno, objavljeno je nekoliko hvalevrijednih knjiga i izdanja - od publikacija Istarskog ogranka DHK-a, Histria Croatice i drugih, iako izdavaštvu nisu nigdje cvjetale ruže.
Treba pohvaliti i kontinuirani rad Teatra Naranča koji je i ove godine bio iznimno aktivan i koji je obilježio petu godinu svoga djelovanja. U prosincu su i ovaj Teatar te Dramski studio Istarskog narodnog kazališta - Gradskog kazališta Pula, donijeli dvije sjajne predstave - "Šegrta Hlapića" Naranča te "Malog princa" INK.
Sada slijedi svojevrsno zatišje u kulturi, a "buđenje" će započeti krajem siječnja kada je na rasporedu nova Noć muzeja. (Vanesa BEGIĆ)