19. PUF: Sadistički dirigent i brod luđaka

"Arka"
"Arka"

Zadnji dan međunarodnog kazališnog festivala PUF koji se ove godine održava po 19. put donio nam je dvije najjače predstave ove edicije festivala koji se održavao na raznim pulskim lokacijama od 1. do 5. srpnja.

"Proba orkestra" domaćina festivala, kazališta Dr. Inat, u Zerostrasse i "Arka" poljskog Teatra Osmego Dnia na Karolini na najbolji su mogući način zaokružili ovogodišnju festivalsku kazališnu ponudu.

"Proba orkestra" je predstava koja je nastala prije 20 godina i koju je redatelj Branko Sušac, shvativši njenu aktualnost, ponovo postavio na noge uspostavivši poveznicu između tadašnjeg opravdanog straha od rata i današnjeg šizofrenog straha od života.

Sadistički dirigent (Šandor Slacki), koji je tada bio utjelovljenje demokratskog diktatora (oksimoron je namjeran) i koji je narod gurnuo u rat, pretvorio se u kapitalističkog gada s političkim ambicijama koji niti u svom pozivu biračima na početku predstave ne uspijeva lagati, već besramno prostire opscenu istinu.

Narod je ostao onaj isti – satkan od uplašenih individua koje na diktat reagiraju strahom, a u konačnici i poslušnošću i koje unatoč pokušajima približavanja jedni drugima ne uspijevaju stvoriti nužan otpor. Dirigent je nepopustljiv, svaki "glas izvan zbora" biva ušutkan, a jedini koji se sladi plodovima ove nove, no ne i manje brutalne, diktature kapitala je upravo on.

Orkestar svira staru numeru, a neke nove generacije, ti patvoreni plodovi poslušnosti, za članovima beru odbačene maske. Te su maske njihovo novo dijete, a njihovi "lutkasti" pokreti otkrivaju bolnu istinu – dirigent je svoj posao odlično obavio, marionetama konci više nisu potrebni, glazba orkestra ih je premjestila u njihove skučene mozgove…

Nakon ove emotivno iscrpljujuće, ali i brutalno moćne predstave publika se mogla osvježiti jednim drugačijim i izravnijim pristupom kazališnom spektaklu. "Arka" Teatra Osmego dnia još je jedanput potvrdila zašto kritičari ovu skupinu s pravom nazivaju Rolling Stonesima kazališta. Potka ove predstave je poprilično jednostavna – nakon balkanske fešte protagonisti grade "brod luđaka" i s njim kreću na putovanje bez cilja s neizbrisivim sjećanjima na napuštenu domovinu.

Jednostavnost priče u suprotnosti je s tehničkom majstorijom ove skupine čije je brod koji je kružio Karolinom mnoge u publici ostavio bez daha. Svaki je detalj bio na svom mjestu, pa će ta prekrasna arka sigurno još dugo ostati u sjećanjima publike. (B. VINCEK, snimio A. KANCELAR)

Nagrade Kazališnog neba PUF-a

Kao i svake godine, nakon odigranih predstava održana je i dodjela nagrada Kazališnog neba PUF-a u festivalskom klubu Monte Paradiso u Rojcu o kojima je odlučivao žiri u sastavu: Nataša Govedić (kazališna kritičarka i teatrologinja), Boris Vincek (novinar Glasa Istre) te Radmila Đurica (filmska i kazališna kritičarka iz Beograda). Žiri je posebno priznanje dodijelio kompaniji Teatr Osmego dnia "za scenografsko rješenje predstave Arka".

Nagrada Kaplja za pojedinačno ili skupno ostvarenje koje unutar svog prinosa predstavlja nagovještaj osvježenja i trag na kazališnom nebu PUF-a dodijeljena je predstavi "Etc, etc" Oriantheatre Company iz Francuske "zbog minimalističkog, preciznog, nepretencioznog i posvećenog obrađivanja teme autsajderstva na primjeru Antonina Artauda".

Nagradu Vjetar koja se dodjeljuje za istraživačke dosege koji naslućuju promjenu i donose kazališnu svježinu žiri je uručio Teatru stabile delle Marche za predstavu "Folk's, Will You Stilll Love Me Tomorrow", i to "zbog svake sentimentalnosti lišenog ogoljivanja tradicionalnog plesnog izričaja i iznimne performerske uigranosti i suradnje".

Nagradu Oblak koja se dodjeljuje za scensko promišljanje koje svojom cjelovitošću i zaokruženošću ostaje središnjim i prestižnim ukrasom kazališnog neba PUF-a osvojila je predstava "Proba orkestra" kazališta Dr. Inat "zbog uspostavljanja duboke poveznice teme straha i podložnosti u dva vremenska perioda; koliko onda kad je predstava nastala, toliko još više i danas". (V. BEGIĆ)


Podijeli: Facebook Twiter