135. rodendan istarske željeznice

Isteklo je pravo korištenja fotografije
Isteklo je pravo korištenja fotografije

Citav svoj radni vijek Mario Hrobat proveo je na željeznici. Iako je punih šesnaest godina u mirovini, željeznica je i dalje sastavni dio njegova života pa nije propustio priliku da nas nazove i podsjeti da se upravo ovih dana navršava 135. obljetnica pruge Divaca - Pula, izgradene u samom pocetku gradnje pruga u Europi.

Simbolicno je puštena u promet 18. kolovoza 1876. godine, na rodendan cara Franje Josipa, a mjesec dana kasnije, tocno 20. rujna, tvrdi Hrobat, i u redovani promet.

Od parnih lokomotiva do Arene

Rocanin iz Brgada, sela kod Buzeta, dobro pamti razdoblje procvata željeznickog teretnog i putnickog prometa. "Najviše teretnih linija bilo je krajem pedesetih godina prošlog stoljeca. Rudnik Raša bio je jedni rudnik kamenog ugljena i sve se prevozilo željeznicom", prisjeca se Hrobat.

Kaže takoder da danas nema niti pet posto putnickog prometa koliko ga je bilo nekada. Vozili su tada brzi vlakovi, ljeti direktan sezonski vlak Maribor - Rovinj. Vozio je i vlak Maribor - Pula, Beograd - Pula, a 23 godine istarskom prugom prometovao je i Zeleni vlak. Poznati vlak Arena, kasnije Zeleni vlak, uveden je 1970. godine i svakodnevno je povezivao Pulu s Ljubljanom i Zagrebom.

Hrobat je vlasnik male željeznicke biblioteke i hobi mu je sakupljanje knjiga o željeznici i lokomotivama. Poput žive željeznicke enciklopedije spremno ce prepricati najznacajnije dogadaje. Kaže da je 1902. godine puštena u promet Parenzana, uskotracna željeznicka pruga koja je povezivala Trst preko niza kolodvora s Porecom. Kao zanimljivost spominje podatak da su Mussolinijeve vlasti demontirale tracnice i otpremile ih brodom u Abesiniju. Brod nikad nije došao do odredišta jer je potonuo u Sredozemnom moru.



Sve manje prometa

Hrobat pamti sve obljetnice i razocaran je, kaže, što se nitko nije sjetio obilježiti 135. željeznicarsku godišnjicu i cestitati rodendan istarskoj pruzi. Nekad golemog znacaja, posebno zbog gospodarskih razloga, a u zacecima i vojnih, jer je Pula u doba Austro-Ugarske bila ratna luka i bilo ju je važno umrežiti u pruge cijele Monarhije, danas je pruga Divaca - Pula na marginama svih zbivanja.

Svaki je dan sve manje prometa. Za željeznicu, tvrdi Hrobat, nisu zainteresirani ni u Istarskoj županiji, niti u Kalmetinu ministarstvu pa je pruga Pula - Divaca doslovno prešla na sporedni željeznicki kolosijek. Uvjeren da željeznicki tunel kroz Ucku nece biti probijen, Hrobat smatra da je jedino rješenje povezati se željeznickim linijama sa Slovenijom i preko Slovenije s Europom. G. CALIC ŠVERKO)


Podijeli: Facebook Twiter