"Dne 15. o. mj. imalo se je predati novi električni tramvaj u našem gradu prometu, nu pošto do tada nije jošte nadzorni odbor bio sve radnje odobrio, to je danas predan prometu i počeo obilaziti gradom, nakon što je jučer, okićen zelenilom i zastavama - kao smiješna i stara usidjela nevjestica - sa glasbom i ocilindrenim svatovima sa službenim c. k. aparatom kao debelim kumom na čelu, prošao sramežljivo svojim tračnicama." Pisala je tako Naša sloga prije 110 godina, 24. ožujka 1904., u povodu "otvorenja električnog tramvaja u Puli".
Prvi dan redovitog prometa bio je 25. ožujka i tog je dana bilo prodano 6.500 karata. U prva četiri mjeseca tramvaj je prevezao 410.000 putnika i zaradio 50.000 kruna. Nedjeljom se prodavalo i do 11.000 karata. Tramvaj je postao ljubimcem Puljana. Na gradskim ulicama je djelovao kao dama, a ljudi su jednostavno bili zaljubljeni u njega.
Pula je tramvaj dobila točno deset godina nakon što je Austro-Ugarska Monarhija, u čijem je sastavu grad tada bio, donijela zakon o ubrzanju gradnje lokalnih i gradskih željeznica. Početkom prošlog stoljeća Pula je bila velegrad s oko 60.000 stanovnika, a brojni novi dolazili su iz svih krajeva Monarhije. Tu je bio Arsenal i ratna mornarica. Velika ulaganja i sve što se tu događalo, bili su dovoljan razlog da se u gradu napravi tramvaj. Time se Pula, a i Istra, priključila najrazvijenijim svjetskim regijama.
Spomenimo usput da su u Istri imali tramvaj još i Piran i Opatija. Svi ti tramvaji su ukinuti iako bi i danas bili potrebni kao i tada.
Pulski tramvaj bio je prvi električni tramvaj u Hrvatskoj. Kasnije su imali takve tramvaje u Rijeci, Zagrebu, Osijeku, Dubrovniku. Do danas su se održali tramvaji u Zagrebu (krenuo 1910.) i Osijeku (1926.), uz napomenu da je Osijek imao tramvaj na konjsku vuču još od 1884. godine, a Zagreb od 1891.
Novo prometno sredstvo europskih gradova, električni tramvaj, u Puli je dobio mnogo pristaša. Ministarstvo željeznica je zbog toga 31. kolovoza 1887. naručilo od inženjera Rudolfa Urbanitzkog iz Linza izradu idejnog projekta za električni tramvaj ili tramvaj s konjskom vučom. U prosincu 1900. reviziju projekta napravila je tvrtka Wrede iz Beča. Gradska uprava je 1902. raspisala obveznice u iznosu od 1,2 milijuna kruna, koje su gotovo u cijelosti bile potrošene za tramvaj.
Radovi su napredovali, a stigli su i prvi vagoni, pa je službena proba obavljena 15. veljače 1904., a svečano je otvaranje, kako spomenusmo, bilo 24. ožujka.
Stanovništvo i gosti okupili su se ispred zabavnog središta Marine Kasino. Kada su prispjela četiri vagona crvenkastožute boje s gradskim grbom na svakoj strani, nastalo je veliko oduševljenje. U tramvaj su najprije ušli gradski oci u svečanim odorama, gradska limena glazba i drugi gosti. Limena glazba nastupala je na svakoj postaji svirajući koračnice, polke, valcere i mazurke.
Pulska tramvajska pruga počinjala je na željezničkoj stanici. Jedan krak išao je rivom uz Arsenal do Nove Pule tj. mjesta gdje je danas tvornica cementa. Tu se nalazila remiza. Drugi krak vodio je uz Marine Kasino preko gradskog središta i uz Arenu ponovno na željezničku stanicu. Ispred Arene se je od 1910. odvojio krak prema Šijanskoj šumi. (Josip ORBANIĆ, Fotografije iz zbirke Josipa Orbanića)
CIJELI TEKST PROČITAJTE U PRILOGU ISTRA PLUS U TISKANOM IZDANJU