Praćenje filmskih festivala novinarska je avantura u kojoj, osim silnih službenih i protokolarnih događanja, treba biti spreman i na pojavu krajnje neformalnih situacija koje također mogu biti izvori korisnih informacija i priča.
U jednoj takvoj krajnje neformalnoj situaciji - naime u hotelskom WC-u - obratio mi se namjernik, vidjevši novinarsku akreditaciju oko moga vrata, pitanjem je li ja "tu radim". Radim, kažem, a objasnio sam mu i što, a on se zatim prvo ukratko predstavi - rođen je, kaže, u Italiji, ali živi već dugo u Americi, i s društvom je upravo na biciklističkoj turi od Istanbula do Italije, a u Motovunu ih je na nekoliko dana zaustavila spoznaja o filmskom festivalu, za koji nisu ni znali da se ovdje održava.
Odgledali su u petak navečer, na "nultom danu", američki ratni film "Crveni repovi", i ostao je fasciniran, taj moj slučajni sugovornik, činjenicom da je prvi i možda posljednji put u životu prisustvovao projekciji filma u kojemu se pojedine scene događaju baš na mjestu na kojem se film prikazuje!
Doista, kad se na velikom platnu na motovunskom trgu pojavio kadar motovunskog glavnog trga, malko friziranog i ušminkanog za potrebe filma "Red tails", gledalištem se prolomio pljesak, a mnogi uzdasi i uzvici oduševljenja čuli su se i u kadrovima u kojima se moglo prepoznati detalje iz Grožnjana, Oprtlja, Draguća, Buja i Rovinja...
Iako se filmovi prikazuju od jutra u Kinu Bauer i Još manjem kinu, tradicionalni službeni početak festivala bila je konferencija za novinare, na kojoj su najveće atrakcije festivalskog programa predstavili direktor Festivala Igor Mirković, selektor Jurica Pavičić, predsjednik Programskog savjeta Mike Downey i voditeljica press-centra Merita Arslani.
Mirković je ukazao kako je ovo vjerojatno posljednji festival na kojem se filmovi prikazuju s filmske vrpce, jer nastupa era digitalizacije, pa će s nekoliko posveta ovogodišnji Motovunski filmski festival odati počast filmskoj vrpci kao mediju koji je na svojim leđima iznio 110 godina filmske povijesti.
Među pratećim programima Mirković je posebno izdvojio filmove o apokalipsi, odnosno o smaku svijeta, kroz četiri filma koji tematiziraju posljednje dane na Zemlji, zatim ciklus "Tko je ubio Barbie", filmove po izboru redakcije časopisa Filmonaut, prvog hrvatskog filmskog časopisa nakon poduljeg vremena bez takvog medija, te popratne programe Konfucijevog instituta, koji će kroz pet festivalskih dana nizom radionica približiti kinesku kulturu ovom dijelu Europe.
Jurica Pavičić je za glavni festivalski program istaknuo da je, po običaju, heterogen, da sadrži i filmove mladih filmaša koji će tek postati poznati, i iskusnih veterana, i nagrađene filmove s drugih festivala, a posebno je zadovoljstvo izrazio što je za motovunski program još odavno odabran hrvatski film "Pismo ćaći" redatelja Damira Čučića, za koji se svega sat prije ove presice saznalo da je pobijedio u Puli.
Mike Downey je, pozivajući se na "nepotizam kao jednu od osobina motovunskog festivala", najavio da će na bonus projekciji biti prikazana "Parada" Srđana Dragojevića, kojoj je bio jedan od producenata, a to je ujedno i prvi gay film ikada koji je dobio nagradu publike na festivalu u Berlinu. (Izvještava Davor ŠIŠOVIĆ)