Punta Christo u zvuku duba i reggaea

Reggae bend sa Sardinije The Misty Morning (Snimio Tomislav SPORIŠ)
Reggae bend sa Sardinije The Misty Morning (Snimio Tomislav SPORIŠ)

Dok su se sa sumrakom prvi soundsystemi tek zagrijavali (osim onog na dnevnoj pozornici BeachSplash gdje je glazbu još od ranih popodnevnih sati puštala ekipa iz Goulash Diska), u utrobi prirodno klimatizirane štinjanske tvrđave Punta Christo prve večeri Seasplash festivala sinoć je u sklopu DORF-a premijerno prikazan 100-minutni film njemačkog autora Volkera Schanera "Lee Scratch Perry's Vision of Paradise".

Više poetičan i psihodeličan, a manje arhivom potkrijepljen glazbeni dokumentarac o iznimno utjecajnom, ekscentričnom producentu i autoru Lee Perryju, film ipak dovoljno govori o čovjeku koji je ostavio dubok trag u svjetskoj reggae/dub revoluciji - od Bob Marleya preko Mad Professora do Beastie Boysa. Jedan od producenata za koje se smatra da su zaslužni za nastajanje duba, kaže u filmu da je dub 'nedovršena glazba'.

Dijelom je film animiran, posebno kad se Perry bori s vragom koji se, ističe Perry, hrani strahom ljudi. Mrvu je predug, s malo arhivskog muzičkog materijala, a puno vjerskih uvjerenja i vizija, od kralja Salomona (zbog čega autor poteže i do Etiopije) do Marcusa Garweya kojeg rastafarijanci smatraju crnim Ivanom Krstiteljem. U filmu se evocira i posjećuje danas derutna i spaljena kuća u Kingstonu kojoj je sredinom 70-ih bila smještena "Crna arka" ('Black Ark'), Perryjev kultni studio na Jamajci, u kojem je tih godina, kako se navodi u filmu, "mikseta postala glavni instrument , a studio rastafarijanski hram poput Salomonovog". No, film se malo bavi time kako se tih godina nadareni Perry u skučenim tehničkim studijskim uvjetima sjajno snalazio sa zvukom, ritmom, vrpcama, efektima koji su obilježili reggae i dub.

Još tijekom projekcije ovog filma, na glavnoj pozornici 'MainSplash' (i to na sredini, jer su s obje strane soundsystemi), nastupio je talijanski live/studio duo Dub Engine, koji čine Tux (producent, efekti) i pjevačica Sabry (vokal, synth). Stotinjak posjetitelja rasplesali su roots reggaeom, stepper dubom, jungleom i dubstepom, a za njihov psyho-steppa stil zaslužan je britanski i francuski dub nove ere.

Pult su nakon njih preuzeli ljubljansko-zagrebački trio Kali Fat Dub, najavljeni kao "tekstopisci, dvorske lude ili verbalni slikari začarani post apokaliptičnom vizijom današnjice". No, unatoč snažnom soundsystemu, nije dobro ozvučen mikrofon (kao i za Dub Engine-a), pa su tekstovi ostali teško razumljivi, što raspoloženoj publici nije smetalo. Nakon Kali Fat Duba, veći dio prve festivalske noći ustupljen je sastavu Dub Invaders, koji su 2009. pokrenuli članovi francuskog live-dub sastava High Tone, Iza sebe imaju dva albuma i odlične suradnje (El Fata, Zeb Mc Queen, Solo Banton, Echo Ranks).

Prvi lajv bend, koji je od ponoći privukao dosta publike na "LiveSplashu", u osmeročlanoj postavi uključujući i brass sekciju, bio je talijanski The Misty Morning. Nastao 2012. na Sardiniji, bend izvodi i reggae pjesme poznatih izvođača kao što su Abyssinians, Black Roots, Derrick Morgan, Anthony B i Jah Shaka.

Nakon njih je na istoj pozornici nastupio audio i vizualno instrumentalni kolektiv ABOP ('After je bolji od partyja'). Djeluju pet godina, a kao instrumentalisti djeluju i u nekim, više popularnim, regionalnim kolektivima poput Elementala, Pips, Chips & Videoclipsa, Kriesa, Mayalesa, Sinesteta ili pak Pridjeva.

(Z. ANGELESKI)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Podijeli: Facebook Twiter